Σλοβενικά ΜΜΕ φέρνουν στο φως το «ανύπαρκτο» non-paper για τον επανασχεδιασμό συνόρων στα Δυτικά Βαλκάνια

Σλοβενικά ΜΜΕ φέρνουν στο φως το «ανύπαρκτο» non-paper για τον επανασχεδιασμό συνόρων στα Δυτικά Βαλκάνια

Το περίφημο non-paper που προβλέπει αλλαγές στα σύνορα των Δυτικών Βαλκανίων, την ύπαρξη του οποίου είχε διαψεύσει ο Σλοβένος Πρωθυπουργός Janez Janša, φαίνεται πως πρόκειται για υπαρκτό έγγραφο σύμφωνα με δημοσιεύματα στα σλοβενικά μέσα ενημέρωσης.

Ο ιστότοπος necenzurirano.si δημοσίευσε ένα έγγραφο το οποίο ισχυρίζεται πως είναι το non-paper που εστάλη στις Βρυξέλλες, και συγκεκριμένα στον Charles Michel προσωπικά.

Κανείς δεν έχει επιβεβαιώσει επισήμως ότι ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Charles Michel έχει λάβει τέτοιο έγγραφο από τη Σλοβενία. Σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες αναφορές του necenzurirano.si, το έγγραφο με τίτλο «Δυτικά Βαλκάνια – η πορεία προς τα εμπρός» παραλήφθηκε από το υπουργικό συμβούλιο του Michel τον Φεβρουάριο. Σύμφωνα με πηγές, σίγουρα δεν συντάχθηκε από το Υπουργείο Εξωτερικών της Σλοβενίας. Σύμφωνα με πληροφορίες, μέρος του περιεχομένου του αφορά πληροφορίες από τη Βουδαπέστη. Ωστόσο, οι διπλωματικοί κύκλοι στις Βρυξέλλες αναφέρονται στο έγγραφο ως «σλοβενικό,» καθώς το υπουργικό συμβούλιο του Janša λέγεται ότι συμμετείχε στην αποστολή του σε διάφορους παραλήπτες. Δεδομένου ότι το εν λόγω κείμενο αποτελεί ένα ανεπίσημο διπλωματικό έγγραφο που προορίζεται για τη μη επίσημη κοινώνηση διάφορων θέσεων και πρωτοβουλιών, δε διαθέτει κεφαλίδα και υπογραφή. Η παράδοσή του στον Michel παρέκαμψε το επίσημο διπλωματικό ταχυδρομείο και, ως εκ τούτου, η ύπαρξή του μπορεί να αμφισβητηθεί δημοσίως ανά πάσα στιγμή.

Επομένως, δεν αποτελεί επίσημη σλοβενική θέση, αλλά μία από τις άτυπες προτάσεις για πιθανές λύσεις σε ζητήματα που αφορούν τις χώρες της πρώην Γιουγκοσλαβίας. Ωστόσο, το περιεχόμενό του έρχεται σε πλήρη αντίφαση με όλα τα έγκυρα έγγραφα στα οποία θεμελιώνεται η εξωτερική πολιτική της Σλοβενίας. Επιπλέον, το έγγραφο είναι κομμένο και ραμμένο στα μέτρα των εθνικιστικών κύκλων της Σερβίας και της Κροατίας, οι οποίοι προσπαθούν να διαλύσουν τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη για τρεις δεκαετίες.

Σε αυτό το πλαίσιο, στην εισαγωγή του το έγγραφο αναφέρεται στα «ανεπίλυτα εθνικά ζητήματα Σέρβων, Αλβανών και Κροατών» που ανέκυψαν μετά τη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας. Οι συγγραφείς του εγγράφου υπογραμμίζουν ότι, ακόμη και μετά την επικράτηση της ειρήνης μετά τον πόλεμο, τις υποσχεθείσες ευρωπαϊκές προοπτικές και την πρόοδο της Βόρειας Μακεδονίας και του Μαυροβουνίου προς αυτήν την κατεύθυνση στην περιοχή, υπάρχουν αρκετά «κομβικά ζητήματα που παραμένουν άλυτα». Αυτά είναι τα ακόλουθα:

– η Συμφωνία του Dayton το 1995, η οποία τερμάτισε τον πόλεμο στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη που στέρησε τη ζωή σε περισσότερους από 100.000 ανθρώπους, αναγνώρισε τα αποτελέσματα του πολέμου πρακτικά αλλά όχι κατ’ αρχήν.

– προς το παρόν, είναι δύσκολο να συλληφθούν οι ευρωπαϊκές προοπτικές της Σερβίας και του Κοσσυφοπεδίου.

– Η ένταξη της Β-Ε στην ΕΕ μπορεί να αποκλειστεί εντελώς.

– παράλληλα, ο ελεύθερος χώρος δεσμεύθηκε από την Τουρκία, η οποία αύξησε την επιρροή της στη Β-Ε και τη Βόρεια Μακεδονία.

– εκτός από την Τουρκία, έναν μικρό αριθμό τοπικών πολιτικών και τους υποστηρικτές τους που επωφελούνται προσωπικά από το χάος και τους δυσλειτουργικούς θεσμούς, κανείς δεν είναι ικανοποιημένος με την κατάσταση στη Β-Ε.

Το έγγραφο προτείνει «λύσεις» στα προαναφερθέντα προβλήματα. Οι συγγραφείς του εγγράφου υπογραμμίζουν ότι η Σερβία, η Κροατία και η Αλβανία έχουν επί του παρόντος σταθερές κυβερνήσεις και οι εκλεγμένοι πολιτικοί τους είναι ικανοί να προβαίνουν σε στρατηγικές αποφάσεις. Οι προτάσεις είναι:

1) Η ενοποίηση του Κοσσυφοπεδίου και της Αλβανίας. «Στο Κοσσυφοπέδιο, το 95% του πληθυσμού επιθυμεί να ενωθεί με το γηγενές Αλβανικό έθνος. Η κατάσταση είναι παρόμοια στην Αλβανία. Τα σύνορα μεταξύ Αλβανίας (μέλους του ΝΑΤΟ) και Κοσσυφοπεδίου είναι σχεδόν ανύπαρκτα. Το σερβικό τμήμα του Κοσσυφοπεδίου θα αποκτήσει ειδικό καθεστώς – σύμφωνα με το παράδειγμα του Νότιου Τιρόλου.»

2) Η ενοποίηση του μεγαλύτερου μέρους του εδάφους της Δημοκρατίας Σέρπσκα με τη Σερβία. «Το σερβικό εθνικό ζήτημα μπορεί να επιλυθεί σε μεγάλο βαθμό με την προσάρτηση μέρους της Δημοκρατίας Σέρπσκα στη Σερβία. Σε αυτήν την περίπτωση, η Σερβία είναι πρόθυμη να συμφωνήσει για την ενοποίηση του Κοσσυφοπεδίου και της Αλβανίας,» σημειώνει το έγγραφο.

3) «Το εθνικό ζήτημα της Κροατίας μπορεί να επιλυθεί με τη συγχώνευση των αμιγώς Κροατικών καντονιών στη Β-Ε με την Κροατία ή με την παροχή ειδικού καθεστώτος στο Κροατικό τμήμα της Β-Ε (σύμφωνα με το παράδειγμα του Νότιου Τιρόλου.)»

4) Οι Βοσνιακοί θα αποκτήσουν έτσι ένα ανεξάρτητα λειτουργικό κράτος και θα αναλάβουν την πλήρη ευθύνη του. Μέσω δημοψηφίσματος, οι πολίτες θα μπορούσαν να επιλέξουν ανάμεσα σε ένα ευρωπαϊκό και μη ευρωπαϊκό (τουρκικό) μέλλον. Προς το παρόν, η συντριπτική πλειοψηφία των Βοσνίων υποστηρίζει την προοπτική της ΕΕ, ωστόσο, σε περίπτωση που επικρατήσει το χάος και η όλο και πιο ισχυρή επιρροή της Τουρκίας και του ριζοσπαστικού Ισλάμ, η κατάσταση θα μπορούσε να επιδεινωθεί δραστικά την επόμενη δεκαετία.

Οι συγγραφείς ισχυρίζονται, σύμφωνα με αναφορές του necenzurirano.si, ότι αυτές οι «λύσεις» θα επιταχύνουν τις διαπραγματεύσεις για την ένταξη των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων στην ΕΕ και στο ΝΑΤΟ. Ωστόσο, πρόκειται για προτάσεις που βρίσκουν σθεναρή αντίσταση από τις ΗΠΑ, τη Γερμανία, τη Γαλλία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Συγκεκριμένα, η διεθνής κοινότητα τονίζει τη σημασία της εδαφικής ακεραιότητας της Β-Ε και αντιτίθεται στην επανασχεδιασμό των συνόρων στην περιοχή της πρώην Γιουγκοσλαβίας. Αυτό θα ανοίξει το κουτί της Πανδώρας και πιθανότατα θα οδηγούσε σε νέους πολέμους. Ένα πιθανό πράσινο φως για τη διάλυση της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης και την ενοποίηση του Κοσσυφοπεδίου με την Αλβανία θα προσέφερε νέα ώθηση στους Σέρβους εθνικιστές στο Μαυροβούνιο και στους Αλβανούς εθνικιστές στη Βόρεια Μακεδονία, δύο κράτη μέλη του ΝΑΤΟ.

Η φερόμενη σύνδεση της Σλοβενίας και του Janša με αυτό το έγγραφο αποτελεί πιθανώς το μεγαλύτερο πλήγμα για την επικείμενη σλοβενική Προεδρία της ΕΕ.

Το γεγονός ότι το έγγραφο για τη διαίρεση της Β-Ε πράγματι υπάρχει, αναδεικνύει επίσης μια νέα οπτική στην επίσκεψη του Σλοβένου προέδρου Borut Pahor στη χώρα στις αρχές Μαρτίου. Όπως αποκάλυψε το μέλος της Προεδρίας της Β-Ε Jeljko Komšić νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, ο Pahor τον ρώτησε για πιθανή ειρηνική διάλυση της Β-Ε. Το υπουργικό συμβούλιο του Pahor ισχυρίστηκε αργότερα ότι ο Πρόεδρος αντιτάχθηκε στην ιδέα αποσύνθεσης της Β-Ε. Σύμφωνα με πληροφορίες, το ζήτημα της ειρηνικής διάλυσης τέθηκε αποκλειστικά λόγω ανησυχίας γύρω από αυτές τις ιδέες.

Με τη συμμετοχή της στην κροατική διπλωματική πρωτοβουλία, η Σλοβενία ​​απομακρύνθηκε περαιτέρω από τις μεγαλύτερες χώρες της ΕΕ. Μαζί με την Ουγγαρία, υποστηρίζεται μόνο από τρεις ορθόδοξες χώρες: Ελλάδα, Βουλγαρία και Κύπρο. Οι δύο πρώτοι έχουν τα δικά τους συμφέροντα στο ζήτημα της Βόρειας Μακεδονίας, ειδικά στον έλεγχο της περαιτέρω ένταξής της στην Ευρώπη. Η Ρωσία, βασικός πολιτικός σύμμαχος του σερβικού μέλους της Προεδρίας της Β-Ε Milorad Dodik, ο οποίος μιλά ανοιχτά για την ένταξη της Δημοκρατίας Σέρπσκα στη Σερβία, υποστηρίζει επίσης τις αλλαγές στην εκλογική νομοθεσία στη Β-Ε υπέρ του Ζάγκρεμπ. /ibna