Β-Ε: Το State Department δημοσίευσε την Έκθεση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα

Β-Ε: Το State Department δημοσίευσε την Έκθεση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα

«Η ατιμωρησία για ορισμένα εγκλήματα που διαπράχθηκαν κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης του 1992-95 εξακολουθεί να αποτελεί πρόβλημα, ειδικά για εκείνους που ευθύνονται για το θάνατο περίπου 8.000 ατόμων στη γενοκτονία της Σρεμπρένιτσα και περίπου 8.000 ακόμη ατόμων που ακόμη αγνοούνται, και υποτίθεται ότι σκοτώθηκαν κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης. Οι αρχές απέτυχαν επίσης να διώξουν περισσότερο από ένα πολύ μικρό ποσοστό των περισσότερων από 20.000 περιπτώσεων σεξουαλικής βίας που φέρεται να έχουν λάβει χώρα κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης,» σημειώνει το αμερικανικό υπουργείο Εξωτερικών στη νέα του έκθεση για τα ανθρώπινα δικαιώματα στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη το 2020.

Η έκθεση προσθέτει ότι, κατά τη διάρκεια του έτους, οι κρατικές αρχές δεν σημείωσαν ικανοποιητική πρόοδο στη διαλεύκανση εγκλημάτων πολέμου λόγω της έλλειψης στρατηγικού πλαισίου και μακροχρόνιων οργανωτικών και οικονομικών προβλημάτων.

Στο κεφάλαιο «Άρνηση Δίκαιης Δημόσιας Δίκης» τονίζεται ότι «το κρατικό σύνταγμα παρέχει το δικαίωμα δίκαιης ακρόασης σε αστικές και ποινικές υποθέσεις, ενώ τα συντάγματα των οντοτήτων προβλέπουν ένα ανεξάρτητο δικαστικό σώμα. Ωστόσο, τα πολιτικά κόμματα και οι αριθμοί οργανωμένου εγκλήματος επηρέασαν μερικές φορές το δικαστικό σώμα τόσο σε επίπεδο πολιτείας όσο και σε επίπεδο οντοτήτων σε πολιτικά ευαίσθητες υποθέσεις, ειδικά σε αυτές που σχετίζονται με τη διαφθορά. Οι αρχές κατά καιρούς απέτυχαν να επιβάλουν δικαστικές αποφάσεις.»

Σχετικά με την «Ελευθερία της έκφρασης, συμπεριλαμβανομένου του Τύπου», η Έκθεση ανέφερε ότι ο νόμος προβλέπει την ελευθερία της έκφρασης, συμπεριλαμβανομένου του τύπου, ωστόσο ο σεβασμός των κυβερνήσεων απέναντι σε αυτό το δικαίωμα παρέμεινε ισχνός κατά τη διάρκεια του έτους. «Ο εκφοβισμός, η παρενόχληση και οι απειλές, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων απειλών θανάτου εναντίον δημοσιογράφων και μέσων ενημέρωσης, συνεχίστηκαν κατά τη διάρκεια του έτους χωρίς συστηματική θεσμική αντίδραση. Πολλά από τα περιοριστικά μέτρα που θεσπίστηκαν για την αντιμετώπιση της πανδημίας COVID-19 εργαλειοποιήθηκαν σε ορισμένες περιπτώσεις για να περιορίσουν την πρόσβαση σε πληροφορίες. Σε μεγάλο ποσοστό, η κάλυψη των ΜΜΕ καταλαμβάνεται από εθνικιστική ρητορική και εθνοτική και πολιτική προκατάληψη, ενθαρρύνοντας συχνά τη μισαλλοδοξία και μερικές φορές το μίσος. Η απουσία διαφάνειας στην ιδιοκτησία των μέσων ενημέρωσης παρέμεινε πρόβλημα,» αναφέρει η Έκθεση.

Προστέθηκε ότι οι νόμοι της χώρας προβλέπουν υψηλό επίπεδο ελευθερίας έκφρασης, ωστόσο η παράτυπη και, σε ορισμένες περιπτώσεις, εσφαλμένη διεκπεραίωση και εφαρμογή του νόμου υπονόμευε σοβαρά τις ελευθερίες του Τύπου.

Ο Νόμος για την Ελευθερία της Ειρηνικής Συνέλευσης προβλέπει την ελευθερία της ειρηνικής συνάθροισης, και η κυβέρνηση σεβάστηκε αυτό το δικαίωμα σε γενικές γραμμές. «Στις 12 Μαΐου, ωστόσο, η αστυνομία της Δημοκρατίας Σέρπσκα (RS) διέλυσε μια άτυπη συγκέντρωση και συνομιλία περίπου 10 μελών της ανεπίσημης ομάδας ‘Δικαιοσύνη για τον David’ στο κέντρο της Μπάνια Λούκα, προειδοποιώντας τους συμμετέχοντες ότι η δημόσια συγκέντρωσή τους δεν ανακοινώθηκε στην αστυνομία. Ο αρχηγός της ομάδας, Ozren Perduv, κλήθηκε από την αστυνομία για ανάκριση την ίδια μέρα, όπου τον ενημέρωσαν ότι παρόμοιες συναντήσεις στο μέλλον, ακόμη και αν είναι αυθόρμητες, δεν θα γίνουν ανεκτές. Η ομάδα ‘Δικαιοσύνη για τον David’ ανέφερε ότι υπήρχαν περίπου 60 ενεργές δικαστικές υποθέσεις εναντίον υποστηρικτών της ομάδας στο δικαστικό σύστημα της RS. Σε 30 επιπλέον υποθέσεις, το δικαστήριο απέρριψε όλες τις κατηγορίες.»

Η Έκθεση συνεχίζει με την επισκόπηση της κοινότητας των λεσβιών, των ομοφυλόφιλων, των αμφιφυλόφιλων, των τρανσέξουαλ και των μεσοφυλικών (ΛΟΑΤΚΙ), υπογραμμίζοντας ότι αυτή η κοινότητα είχε προγραμματίσει να οργανώσει μια δεύτερη πορεία υπερηφάνειας στις 23 Αυγούστου στο Σεράγεβο. Λόγω της πανδημίας COVID-19, οι διοργανωτές αποφάσισαν να μην πραγματοποιήσουν πορεία δια ζώσης και να την αντικαταστήσουν με μια διαδικτυακή εκδήλωση. «Ακόμη και πριν μεταφέρουν την εκδήλωση στο διαδίκτυο, ωστόσο, οι διοργανωτές αντιμετώπισαν πολλά γραφειοκρατικά εμπόδια, καθώς το Υπουργείο Κυκλοφορίας του Καντονίου του Σεράγεβο απέρριψε το αίτημά τους για αλλαγή στη διαδρομή πορείας, επικαλούμενο οικονομικές απώλειες σε εταιρείες δημοσίων μεταφορών, παρά το γεγονός ότι η πορεία θα διεξαγόταν Κυριακή, όταν η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς είναι πολύ χαμηλότερη. Το Υπουργείο Εσωτερικών του Καντονίου απαίτησε επίσης από τους διοργανωτές να πληρώσουν για υπερβολικά μέτρα ασφαλείας, συμπεριλαμβανομένης της παρουσίας δύο ασθενοφόρων, δύο πυροσβεστικών οχημάτων και συγκεκριμένων κιγκλιδωμάτων σε εννέα θέσεις κατά μήκος της πορείας. Παρόμοιες απαιτήσεις ασφαλείας παραλήφθηκαν σε τακτική βάση για άλλες μεγάλες εκδηλώσεις εκτός της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας.»

Στο τμήμα «Διαφθορά και έλλειψη διαφάνειας στην κυβέρνηση», η Έκθεση αναφέρει ότι ο νόμος προβλέπει ποινικές κυρώσεις για διαφθορά από αξιωματούχους, ωστόσο η κυβέρνηση δεν εφήρμοσε τον νόμο αποτελεσματικά ούτε έδωσε προτεραιότητα στη δημόσια διαφθορά ως μείζον ζήτημα. Τα δικαστήρια δεν έχουν διεκπεραιώσει υποθέσεις διαφθοράς υψηλού επιπέδου, και στις περισσότερες από τις οριστικοποιημένες υποθέσεις, εκδόθηκαν ποινές με αναστολή. Οι αξιωματούχοι οι οποίοι ήταν συχνά εμπλεκόμενοι σε διεφθαρμένες πρακτικές με ατιμωρησία, όπως και η διαφθορά συνέχισαν να επικρατούν σε πολλούς πολιτικούς και οικονομικούς θεσμούς. Η διαφθορά ήταν ιδιαίτερα διαδεδομένη στους τομείς της υγείας και της εκπαίδευσης, στις διαδικασίες δημοσίων συμβάσεων, στην τοπική διακυβέρνηση και στις διαδικασίες απασχόλησης της δημόσιας διοίκησης. /ibna