Βόρεια Μακεδονία: Χάος στον συνοριακό σταθμό Bogorodica-Ευζώνων για τους μεταφορείς

Βόρεια Μακεδονία: Χάος στον συνοριακό σταθμό Bogorodica-Ευζώνων για τους μεταφορείς

Χάος επικρατεί τις τελευταίες δύο εβδομάδες στη συνοριακή διέλευση Bogorodica- Εύζωνοι, καθώς μεταφορείς με φορτηγά γεμάτα πετρέλαιο και άλλα αγαθά είναι κολλημένοι εκεί για το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας, όπως αναφέρει δημοσίευμα της τοπικής ιστοσελίδας “Denar”

Αυτό οφείλεται, σύμφωνα με το δημοσίευμα, στα μέτρα που είναι σε ισχύ στην Ελλάδα και προβλέπουν τη διενέργεια τεστ για κάθε επαγγελματία οδηγό που εισέρχεται στη χώρα. Πρόσθετο πρόβλημα προκαλείται από το περιορισμένο ωράριο εργασίας που είναι από τις 06.00 έως τις 18.00 και δη στη μοναδική συνοριακή διέλευση με την Ελλάδα που είναι ανοιχτή. Αυτό το μέτρο θα είναι σε ισχύ έως τις 22 Μαρτίου, συμπληρώνει το δημοσίευμα.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα, σύμφωνα με το επιτόπιο ρεπορτάζ του “DENAR”, εμφανίζεται την Τετάρτη και την Πέμπτη, επειδή αυτές τις ημέρες υπάρχει συρροή φορτηγών, ιδίως πετρελαιοφόρων, οπότε σχηματίζονται ουρές χιλιομέτρων στη συνοριακή διέλευση. Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται το δημοσίευμα από την Ένωση Μεταφορέων Makam-trans, οι μεταφορείς παραγώγων πετρελαίου έχουν μειωμένο κύκλο εργασιών κατά 50% συγκριτικά με το γεγονός ότι παλιότερα ένα φορτηγό μπορούσε να πάει στη Θεσσαλονίκη να φορτώσει, να επιστρέψει στα Σκόπια για να ξεφορτώσει το φορτίο και να επιστρέψει εκ νέου στη Θεσσαλονίκη. Τώρα οι μεταφορείς λένε ότι αυτό δεν είναι δυνατόν. Επιπρόσθετα, αναφέρουν ότι εάν δεν φτάσουν στη Θεσσαλονίκη έως τις 11 η ώρα, ώστε να πάρουν νούμερο για φόρτωση αγαθών από το διυλιστήριο, το όχημα παραμένει κολλημένο και μπορεί να επιστρέψει την επόμενη ημέρα. Εάν αυτό το μέτρο στην Ελλάδα παραταθεί και δεν λήξει στις 22 Μαρτίου, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, μπορεί να τεθούν σε κίνδυνο τα αποθέματα πετρελαίου και παραγώγων πετρελαίου στη Βόρεια Μακεδονία, συμπεραίνει το δημοσίευμα.

«Στα άλλα καταναλωτικά αγαθά, έχει παρατηρηθεί περιορισμένος κύκλος εργασιών κατά 30-50%. Τα κόστη μεταφοράς όλων των μεταφορέων έχουν αυξηθεί εξαιτίας της μακράς καθυστέρησης στη συνοριακή διέλευση, αλλά και λόγω της αλλαγής του δρομολογίου των φορτηγών, καθώς σε κάθε ευκαιρία οι μεταφορείς κατευθύνουν τα οχήματα τους προς τον Προμαχώνα (Βουλγαρία- Ελλάδα) με στόχο να αποφύγουν τις ουρές των Ευζώνων, επειδή εκείνη η διέλευση δουλεύει 24/7 και τα τεστ διεξάγονται με τυχαία δειγματοληψία, και όχι σε όλους τους οδηγούς που διέρχονται. Επιπρόσθετο πρόβλημα είναι η απόκτηση του QR code, ο οποίος είναι υποχρεωτικός για την είσοδο όλων στην Ελλάδα, καθώς, ενώ προηγουμένως οι μεταφορείς μπορούσαν από ένα προφίλ να αιτηθούν για QR code για κάθε όχημα που διαθέτουν, τώρα πρέπει να ανοίξουν προφίλ για κάθε οδηγό, ώστε να μπορέσουν να τον δηλώσουν, διαφορετικά δεν θα μπορέσουν να πάρουν τον κωδικό, ενώ περαιτέρω πρόβλημα είναι ότι εάν το όχημα έχει διπλό πλήρωμα, μπορεί να δοθεί έγκριση για έναν και όχι για τον δεύτερο οδηγό. Αυτό επιβαρύνει πρόσθετα τους μεταφορείς με μεγαλύτερο αριθμό οχημάτων από διοικητική σκοπιά», δήλωσαν από την Makam-trans.

Το Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών χαρακτήρισε εαυτόν αναρμόδιο για αυτό το θέμα και ενημέρωσε, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του “DENAR”, ότι οι αρμοδιότητές του αφορούν μόνο στο κομμάτι της έκδοσης των απαραίτητων αδειών για την εργασία των μεταφορέων. Από την Τελωνειακή Διοίκηση της Βόρειας Μακεδονίας ανέφεραν ότι αμέσως μετά την ανακοίνωση του μέτρου για περιορισμένη είσοδο φορτηγών στο έδαφος του νότιου γείτονα, αντέδρασαν και κοινοποίησαν τις πληροφορίες για τη δυσχερή διέλευση των φορτηγών μας. Το Υπουργείο Εξωτερικών Υποθέσεων ζήτησε, επίσης, διευκρινίσεις για την κατάσταση και το πρόβλημα κλιμακώθηκε στο επίπεδο των χωρών της CEFTA, για το οποίο διεξήχθη και μία συνάντηση, για την οποία ενημερώθηκε και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

«Τα μέτρα για περιορισμένη είσοδο των προσώπων είναι μέρος των μέτρων που έλαβε ο νότιος γείτονας για την αντιμετώπιση της πανδημίας, τα οποία περιλαμβάνουν και το περιορισμένο ωράριο λειτουργίας των συνοριακών διελεύσεων μεταξύ 06:00-18:00 κάθε μέρα (07:00-19:00 ώρα Ελλάδας), όλα δημοσιευμένα στην επίσημη Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της χώρας. Το μέτρο έχει ισχύ έως τις 23 Μαρτίου του τρέχοντος έτους», επιβεβαίωσαν από το Τελωνείο.

«Το Υπουργείο Εξωτερικών αντέδρασε άμεσα, ήδη από την πρώτη ημέρα σε όλα τα επίπεδα: και στο πλαίσιο της καθημερινής επικοινωνίας της Πρεσβείας μας στην Αθήνα, άμεσα μεταξύ των αρμόδιων Διευθύνσεων στα Υπουργεία Εξωτερικών, ενώ και ο Υπουργός Osmani είχε άμεση επαφή με τον Υπουργό Δένδια για αυτό το θέμα. Σε απάντηση στις συνεχείς επαφές, η ποσόστωση του περιορισμού αυξήθηκε αρκετά στα 400 άτομα, ήτοι για μεταφορικά μέσα, φορτηγά και βυτιοφόρα, αύξηση με την οποία η κατάσταση, αν και παρουσιάζει ακόμα σημαντικές προκλήσεις, βελτιώθηκε σημαντικά. Επί του παρόντος, η επιδημιολογική κατάσταση στην Ελλάδα περιπλέκεται, λόγω του ότι η ελληνική κυβέρνηση εισήγαγε πρόσθετους περιορισμούς στο εσωτερικό της χώρας. Αμφότερα τα Υπουργεία παρακολουθούν από κοντά την κατάσταση και έχουν δημιουργηθεί δίαυλοι επικοινωνίας με αποτέλεσμα να εξετάζονται οι δυνατότητες για ακόμα σημαντικότερη αύξηση της ποσόστωσης μόλις το επιτρέψουν οι συνθήκες», σημείωσαν από το Υπουργείο Εξωτερικών της Βόρειας Μακεδονίας.

Από την Makam-trans ανέφεραν ότι η ταχύτερη λύση για την εξομάλυνση της κατάστασης στους Ευζώνους είναι να λειτουργεί η συνοριακή διέλευση 24 ώρες, 7 ημέρες την εβδομάδα και με πιο πολυάριθμο προσωπικό στις ομάδες που εξετάζουν τους οδηγούς. Οι μεταφορείς σημειώνουν ότι από την αρχή ήταν σε επικοινωνία με όλες τις αρμόδιες αρχές στη χώρα και προσθέτουν ότι κοινοποίησαν την αντίδρασή τους στο Υπουργείο Εξωτερικών, στην Τελωνειακή Διοίκηση, που βρίσκονται σε συνεχή συντονισμό με τη Γραμματεία της CEFTA και τη Γραμματεία της Κοινότητας των Μεταφορέων, από όπου αναφέρουν ότι απεστάλησαν και αντιδράσεις στην κυβέρνηση στην Ελλάδα. Οι μεταφορείς από τη Μακεδονία (sic) είχαν ήδη μία συνάντηση με εκπροσώπους της αντιπροσωπείας της ΕΕ στα Σκόπια και το αποτέλεσμα της συνάντησης ήταν ότι οι τελευταίοι θα συνηγορήσουν υπέρ της λειτουργίας των αποκαλούμενων πράσινων διαδρόμων για ταχύτερη ροή στις συνοριακές διελεύσεις. Ωστόσο, η τελική απόφαση επαφίεται στις αρμόδιες αρχές στην Ελλάδα, καταλήγει το δημοσίευμα./ibna