Μαυροβούνιο: Η πλειοψηφία επιλέγει το πολιτικό κράτος ως την καλύτερη επιλογή σύμφωνα με έρευνα

Μαυροβούνιο: Η πλειοψηφία επιλέγει το πολιτικό κράτος ως την καλύτερη επιλογή σύμφωνα με έρευνα

Τα δύο τρίτα των πολιτών πιστεύουν ότι το Μαυροβούνιο πρέπει να οριστεί ως πολιτικό κράτος, ενώ το ένα τρίτο τάσσεται υπέρ κάποιου είδους εθνικής αποκλειστικότητας.

Αυτό έδειξε μια δημοσκόπηση που διεξήχθη από την αντιπροσωπεία De Facto Consultancy για το Κέντρο Δημοκρατικής Μετάβασης του Μαυροβουνίου (CDT) την περίοδο 16 Σεπτεμβρίου-18 Οκτωβρίου σε δείγμα 1.000 ερωτηθέντων. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο ενός έργου με την υποστήριξη του Γραφείου Διεθνών Υποθέσεων Ναρκωτικών και Επιβολής του Νόμου (INL).

Σύμφωνα με την έρευνα, το 64,1% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι το Μαυροβούνιο πρέπει να οριστεί ως πολιτικό κράτος. 21,1% ως κράτος των Μαυροβούνιων και άλλων πολιτών που ζουν σε αυτό, το 11,3% ως κράτος των Μαυροβούνιων, Σέρβων και άλλων πολιτών που ζουν σε αυτό, το 2,4% ως κράτος των Σέρβων και άλλων πολιτών που ζουν αυτό, ενώ το 1,1% απάντησε «Δεν ξέρω».

Το 77,2% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι αισθάνονται εντελώς ασφαλείς στο Μαυροβούνιο, ωστόσο περισσότεροι από το ένα τέταρτο (26,7%) πιστεύουν ότι είναι δυνατόν οι κοινωνικοπολιτικές σχέσεις να οδηγήσουν σε βία. Οι ανησυχίες είναι μεγαλύτερες μεταξύ Βοσνίων και Αλβανών. Συγκεκριμένα, μεταξύ εκείνων που δήλωσαν ότι πιστεύουν πως η βία αποτελεί σοβαρό ενδεχόμενο, το 45,1% είναι Βόσνιοι, 41,5% Αλβανοί, 30,5% Μουσουλμάνοι, 28,3% Μαυροβούνιοι και 19,6% Σέρβοι. Όταν ρωτήθηκαν με ποια μορφή θεωρούσαν ότι η βία θα μπορούσε να εκδηλωθεί, οι πιο δημοφιλείς απαντήσεις ήταν οι βίαιες διαμαρτυρίες (69,4%), οι μεμονωμένες επιθέσεις με εθνοτικά κίνητρα (66%) και οι οργανωμένες εθνοτικές επιθέσεις (59,8%).

Τα τρία τέταρτα των ερωτηθέντων (74,2%) βαθμολογούν τις διεθνικές σχέσεις στο Μαυροβούνιο ως πολύ καλές και ως επί το πλείστον καλές.

Όταν ρωτήθηκαν εάν αισθάνονται ότι έχουν απειληθεί ποτέ από κάποιον με διαφορετική πολιτική άποψη, σχεδόν το ένα τρίτο των ερωτηθέντων (31,7%) απάντησε καταφατικά. Επιπρόσθετα, το 27,6% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι έχουν απειληθεί τουλάχιστον μία φορά λόγω της εθνικότητάς τους, 24,6% λόγω της θρησκείας/πεποιθήσεών τους, 23,3% λόγω του πολιτικού κόμματος στο οποίο ανήκουν, 19,9% λόγω της οικονομικής τους κατάστασης και 10,8% λόγω του φύλου τους.

Ο μεγαλύτερος βαθμός εθνικής απόστασης μεταξύ όλων των ομάδων (Μαυροβούνιοι, Σέρβοι, Βόσνιοι, Μουσουλμάνοι, Αλβανοί) εκφράζεται προς τους Ρομά.

Η πλειονότητα των ερωτηθέντων (73,8%) θεωρούν τον εαυτό τους αντιφασιστικό, το 12,8% δήλωσε ότι δεν αισθάνεται έτσι, ενώ το 13,4% δεν έδωσε απάντηση σε αυτό το ζήτημα.

Όταν ρωτήθηκαν ποιος είχε δίκιο κατά τον Β ‘Παγκόσμιο Πόλεμο, το 37,7% απάντησε ότι κανείς δεν είχε δίκιο, ενώ το 32,1% δεν εξέφρασε γνώμη επί του θέματος. Σχεδόν το ένα τέταρτο (24,4%) ανέφερε τους Παρτιζάνους και 3,4% τους Τσέτνικ στις απαντήσεις του.

Τα δεδομένα καταδεικνύουν μια διαίρεση αναφορικά με τη γενοκτονία στη Σρεμπρένιτσα. Για παράδειγμα, το 42,2% των ερωτηθέντων πιστεύουν ότι πρέπει να γιορτάζεται η Ημέρα Μνήμης των Θυμάτων της Σρεμπρένιτσα, ενώ το 44,4% διαφωνεί και το 13,4% δεν έχει γνώμη επί του θέματος. Αντιστοίχως, όσον αφορά την Επιχείρηση «Καταιγίδα» (Operation Storm) στην Κροατία το 1995, το 39,5% πιστεύει ότι πρέπει να γιορτάζεται η Ημέρα Μνήμης για τα θύματα της Επιχείρησης «Καταιγίδα», 47,6% διαφωνούν, ενώ το 12,9% εμφανίστηκε αναποφάσιστο.

Ένας στους πέντε ερωτηθέντες (21,5%) δεν πιστεύει ότι το Μαυροβούνιο έπραξε σωστά όταν ζήτησε συγγνώμη για τα εγκλήματα πολέμου που διαπράχθηκαν κατά της Κροατίας. Σχεδόν το ένα τέταρτο των ερωτηθέντων (23,6%) δεν πιστεύουν ότι διαπράχθηκε γενοκτονία στη Σρεμπρένιτσα το 1995.

Περίπου ένας στους δέκα (12,2%) πιστεύει ότι η υπεράσπιση της πίστης κάποιου με όπλο είναι δικαιολογημένη. 80,6% από αυτούς δεν συμφωνούν με αυτό, ενώ το 7,2% ήταν αναποφάσιστοι.

Μεταξύ εκείνων που θα δικαιολογούσαν τη βία, η πλειοψηφία ακολουθεί την Ορθόδοξη πίστη – το 19,3% είναι μέλη της Ορθόδοξης Εκκλησίας του Μαυροβουνίου (CPC), το 18,2% της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Σερβίας (SOC), το 10,9% αυτοπροσδιορίζονται ως Ορθόδοξοι χωρίς να είναι μέλη συγκεκριμένης Εκκλησίας. Στη δεύτερη θέση ήταν οι πιστοί της ισλαμικής θρησκείας (10,4%). Αυτή η στάση δεν παρατηρήθηκε μεταξύ εκείνων που προσδιορίζονταν ως Καθολικοί.

Όταν ρωτήθηκαν για τους διαφορετικούς τρόπους διακυβέρνησης του κράτους, οι συμμετέχοντες αξιολόγησαν το δημοκρατικό πολιτικό σύστημα ως το καλύτερο, ακολουθούμενο από το κράτος εμπειρογνομώνων, το αυταρχικό και το μιλιταριστικό. Τα στοιχεία έδειξαν ότι, αν και οι ερωτηθέντες εκτιμούν σε μεγάλο βαθμό τη δημοκρατία, υπάρχει παράλληλα ορισμένη υποστήριξη για συστήματα μη δημοκρατικής διακυβέρνησης.

Το 91,6% των ερωτηθέντων αξιολόγησαν το δημοκρατικό πολιτικό σύστημα ως έναν πολύ καλό ή κάπως καλό τρόπο διακυβέρνησης. Ωστόσο, μόνο το 57,3% δήλωσε ότι ήταν ικανοποιημένοι με τον τρόπο λειτουργίας της δημοκρατίας στο Μαυροβούνιο.

Μετά το δημοκρατικό κράτος, οι ερωτηθέντες εκτιμούν το σύστημα διαχείρισης εμπειρογνωμόνων περισσότερο – 78,4% από αυτούς θεωρούν πολύ καλό ή κάπως καλό να κυβερνώνται από εμπειρογνώμονες που θα λαμβάνουν αποφάσεις σύμφωνα με αυτό που θεωρούν ότι είναι το καλύτερο για το κράτος και όχι για την κυβέρνηση.

Τα αυταρχικά και μιλιταριστικά συστήματα έλαβαν τη μικρότερη στήριξη. Ωστόσο, ορισμένοι ερωτηθέντες εκτιμούν ιδιαίτερα αυτές τις μορφές διακυβέρνησης. Ως εκ τούτου, σχεδόν το ένα τρίτο των ερωτηθέντων (31,3%) αξιολόγησε το αυταρχικό σύστημα ως πολύ καλό και κάπως καλό, και περίπου το ένα τέταρτο (26,4%) το μιλιταριστικό.

Επιπλέον, το 16,1% των ερωτηθέντων πιστεύουν ότι είναι αποδεκτό να ανασταλούν τα ανθρώπινα δικαιώματα για ένα ορισμένο χρονικό διάστημα, στο βωμό ενός υψηλότερου στόχου. /ibna