Ελλάδα: Επιχειρηματικά και άλλα συμφέροντα εξυπηρετούν τα μέσα ενημέρωσης σύμφωνα με έρευνα

Ελλάδα: Επιχειρηματικά και άλλα συμφέροντα εξυπηρετούν τα μέσα ενημέρωσης σύμφωνα με έρευνα

Αρνητική εικόνα για τη δημοσιογραφία και τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης έχουν οι πολίτες όπως καταγράφεται σε έρευνα του μεταπτυχιακού προγράμματος των Τμημάτων Ιστορίας και Πληροφορικής “Ιστορική Έρευνα Διδακτική και Νέες Τεχνολογίες” που δημοσίευσε η Εφημερίδα των Συντακτών.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας το 84,6% των συμμετεχόντων πιστεύει ότι τα μέσα ενημέρωσης εξυπηρετούν επιχειρηματικά ή άλλα συμφέροντα. Παράλληλα, σχεδόν οκτώ στους δέκα θεωρούν ότι η δημοσιογραφία δεν είναι αντικειμενική. Μόνο οι εφημερίδες ανάμεσα στα υπόλοιπα μέσα ενημέρωσης εμπνέουν κύρος στους ερωτηθέντες, οι οποίο ωστόσο, σε ποσοστό 27,7% απαντούν ότι δεν αγοράζουν ποτέ εφημερίδες.

Ειδικότερα, περισσότεροι από 8 στους 10 ερωτηθέντες αμφισβητούν την ανεξαρτησία και αμεροληψία των ΜΜΕ, δηλώνοντας ότι αυτά εξυπηρετούν συμφέροντα. Παρομοίως, το 46,7% θεωρεί ότι η δημοσιογραφία στην Ελλάδα είναι «λίγο αντικειμενική», το 31,6% «καθόλου αντικειμενική», ενώ στον αντίποδα, ότι είναι «αρκετά αντικειμενική» βρίσκεται μόλις το 18,6% και «πολύ αντικειμενική» το 1,9%.

Σχεδόν 7 στους 10 δηλώνουν ότι κατά τη διάρκεια της κρίσης του κορωνοϊού ενημερώθηκαν περισσότερο από τα ΜΜΕ για την επικαιρότητα. Συγκεκριμένα, το 65,7% απαντά ότι ενημερώθηκε περισσότερο, το 22,1% το ίδιο µε πριν, το 10,5% λιγότερο και μόλις 1,8% δεν ενημερώθηκε καθόλου.

Τηλεόραση και ιστοσελίδες ήταν οι βασικοί δίαυλοι επικοινωνίας των πολιτών µε την ειδησεογραφία και τις εξελίξεις που αφορούσαν την πορεία του ιού στην Ελλάδα.

Στο ερώτημα από ποιες πηγές ενημερωθήκατε, το 72,7% απάντησε από την τηλεόραση και το 63,2% από τις ιστοσελίδες. Ισχυρά ερείσματα έχουν και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, µε 51,1%, ενώ μικρότερη είναι η δυναμική του ραδιοφώνου, µε 16,6%, και ελάχιστη η επιρροή των εφημερίδων, µε 8,8%.

Πιο αναλυτικά, το 39,3% δηλώνει ότι η τηλεόραση ήταν η βασική πηγή ενημέρωσης, ακολουθούν σε απόσταση αναπνοής οι ενημερωτικές ιστοσελίδες µε 36,3%, τα social media συγκεντρώνουν 18,7%, το ραδιόφωνο επιλέγει το 3,8% και τις εφημερίδες μόλις το 1,6%.

Παρότι κατά τους ερωτηθέντες οι εφημερίδες θεωρούνται το πιο αξιόπιστο μέσο με το 42,3% καθώς η εφημερίδα εμπνέει κύρος και σεβασμό και με 1 στους 2 (50,3%) να διαφωνεί µε την άποψη ότι οι εφημερίδες είναι παρωχημένες και ξεπερασμένες, ένας στους δυο (51,9%) δεν αγόρασε εφημερίδα κατά την κρίση του κορωνοϊού. Ενώ σχεδόν ένας στους τρεις (27,7%) απάντησε ότι δεν αγοράζει εφημερίδα.

Η διαδικτυακή έρευνα του Ιόνιου Πανεπιστημίου, υπό την επιστημονική καθοδήγηση του αντιπρύτανη, καθηγητή Κώστα Αγγελάκου, πραγματοποιήθηκε κατά την α’ φάση του κορωνοϊού και έρχεται να διερευνήσει τις νέες τάσεις και τους προβληματισμούς στο χώρο της ενημέρωσης, σε μια συγκυρία που τα ΜΜΕ παίζουν καθοριστικό ρόλο εξαιτίας των ιδιαίτερων συνθηκών που επέβαλε η πανδημία. Τα δύο βασικά στοιχεία που προέκυψαν ως συμπεράσματα είναι η χαμηλή για τους πολίτες αξιοπιστία του Τύπου και η πρωτοκαθεδρία της τηλεόρασης και του διαδικτύου έναντι των υπόλοιπων μέσων.

«Η έρευνα αυτή, ειδικά την περίοδο της πανδημίας, επικυρώνει: πρώτον, τη διαμόρφωση μιας σχέσης εξάρτησης κοινού και ηλεκτρονικών μέσων ενημέρωσης στην εποχή της εικόνας, η οποία µέσω μιας έντονης αμφισβήτησης υπονομεύει εμφανώς τη σχέση µε την ανάγνωση των εφημερίδων ενώ, δυστυχώς, δεν διαφαίνεται έντονος προβληματισμός για τον επιδερμικό ή αποπροσανατολιστικό χαρακτήρα μεγάλου μέρους της ενημέρωσης που παρέχεται από το διαδίκτυο», σχολίασε ο καθηγητής του Ιονίου Πανεπιστημίου και διευθυντής σύνταξης του περιοδικού «Νέα Παιδεία», Κώστας Αγγελάκος. «Δεύτερον», όπως συμπλήρωσε, «αναδεικνύει την ανάδυση μιας κορυφαίας αντίφασης, καθώς οι συμμετέχοντες, αν και αμφισβητούν έντονα τη δημοσιογραφία ως µη αντικειμενική και τα ΜΜΕ ως εξαρτημένα, την ίδια στιγμή προστρέχουν ασμένως ή παθητικώς στην αναζήτηση αυτού του είδους ενημέρωσης»./ibna