Μαυροβούνιο: Άκαρπες οι διαπραγματεύσεις Κυβέρνησης-Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας

Μαυροβούνιο: Άκαρπες οι διαπραγματεύσεις Κυβέρνησης-Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας

Ο πρωθυπουργός του Μαυροβουνίου, Duško Marković, ανακοίνωσε ότι οι συνομιλίες μεταξύ των νομικών εμπειρογνωμόνων της κυβέρνησης και των επισκοπών της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας απέβησαν άκαρπες, παρά τις «πολυάριθμες παραχωρήσεις που έγιναν χθες και σήμερα από πλευράς της κυβερνητικής ομάδας διαπραγματεύσεων».

Οι διαπραγματεύσεις για το καθεστώς της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στο Μαυροβούνιο συνεχίστηκαν τη Δευτέρα το απόγευμα χωρίς απτά αποτελέσματα, με το δεύτερο γύρο να διεξάγεται την Τρίτη, ο οποίος επίσης δεν επέφερε συμφωνία.

«Κατά τη διάρκεια του δεύτερου γύρου συνομιλιών των εμπειρογνωμόνων, αποδεχτήκαμε η διαδικασία προσδιορισμού των καταχωρίσεων κτηματολογίου να μεταφερθεί από τη διοικητική διαδικασία στην τακτική δικαστική διαδικασία, όπου το βάρος της απόδειξης ιδιοκτησίας θα βαραίνει το κράτος και όχι την εκκλησία. Υπό αυτήν την έννοια, προτείναμε ένα εντελώς νέο άρθρο 63 του νόμου, αποδεχόμενοι τις προτάσεις της Εκκλησίας, ώστε και η Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία να συνεχίσει να χρησιμοποιεί όλα τα κτίρια, τα ακίνητα και άλλα ακίνητα της εκκλησίας και των μοναστηριών που αποτελούν κρατική ιδιοκτησία ή που πρόκειται να αναγνωριστούν μέσω της δικαστικής διαδικασίας ως κρατική, θρησκευτική και πολιτιστική ιδιοκτησία. Υπό αυτήν την έννοια, έχουμε προτείνει ένα εντελώς νέο άρθρο 64 του νόμου και αποκλείσαμε σαφώς τη δυνατότητα χρήσης θρησκευτικών κτιρίων από οποιαδήποτε θρησκευτική κοινότητα εκτός από τη Μητρόπολη του Μαυροβουνίου και τις υπόλοιπες Επισκοπίες της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στο Μαυροβούνιο. Τρίτον, η Κυβέρνηση να εγκρίνει αυτές τις αλλαγές μεθαύριο και να τις διαβιβάσει στο Κοινοβούλιο για δήλωση σε επείγουσα διαδικασία έως το τέλος αυτού του μήνα. Με απλά λόγια, αυτό θα σήμαινε ότι οι ναοί δε θα δέχονται πλέον επιθέσεις, όπως ισχυρίζεται η Εκκλησία, δηλαδή οι τροποποιήσεις του νόμου θα προστατεύονται πλήρως και μόνιμα», δήλωσε ο πρωθυπουργός Duško Marković σε δημόσια ομιλία αμέσως μετά τον δεύτερο γύρο συνομιλιών μεταξύ νομικών εμπειρογνωμόνων της κυβέρνησης και της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας.

Προσέθεσε ότι με αυτές τις παραχωρήσεις, των οποίων οι πρωταρχικοί στόχοι ήταν η υπέρβαση των διαφωνιών και των διχασμών εντός της Ορθόδοξης κοινότητας του Μαυροβουνίου και η οικοδόμηση εμπιστοσύνης μεταξύ του Κράτους και της Εκκλησίας, η κυβέρνηση, από την πλευρά της, δεν έθεσε όρους.

«Το μόνο αίτημα εκ μέρους της Κυβέρνησης ήταν η εγγραφή όλων των εκκλησιών και των θρησκευτικών κοινοτήτων, συμπεριλαμβανομένης της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και των επισκοπών της, σύμφωνα με το νόμο. Εγγραφή, η οποία αποτελούσε υποχρέωση βάσει του προηγούμενου νόμου. Εγγραφή, όπως ρυθμίζεται από όλους τις πολιτισμένες και δημοκρατικές κοινωνίες. Δυστυχώς, η εκκλησία αρνήθηκε», δήλωσε ο Marković.

Η Μητροπολιτική Δημοκρατία του Μαυροβουνίου και Παραθαλασσίας ανακοίνωσαν ότι η αντιπροσωπεία της βρέθηκε ενώπιον εκβιασμού και οι διαπραγματεύσεις ήταν ανειλικρινείς. Το αίτημα εγγραφής είναι, όπως είπαν, ταπεινωτικό.

«Σημειώνουμε με λύπη ότι η τελευταία πρόταση της κυβέρνησης έθεσε ενώπιον της Εκκλησίας ένα τελεσίγραφο με τη μορφή υποχρεωτικής εγγραφής της Μητροπολιτικής και Επισκοπής της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στο Μαυροβούνιο, παρά το γεγονός ότι δραστηριοποιούνταν ως εκκλησιαστικοί θεσμοί στο Μαυροβούνιο για οκτώ αιώνες.Η ιστορική ύπαρξη και η νομική υποκειμενικότητα της Μητρόπολης και των Επισκοπιών αγνοήθηκαν εντελώς.

Το αίτημα της Κυβερνητικής Ομάδας Εμπειρογνωμόνων αγνόησε έτσι την απόφαση της Ιεράς Συνόδου των Επισκόπων της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας της 26ης Μαΐου 2006, με την οποία το ανώτατο σώμα της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας υπό την προεδρία του ευλογημένου Πατριάρχη Παύλου, αναγνωρίζοντας τη νέα ανεξαρτησία του Μαυροβουνίου, στην πραγματικότητα κήρυξε την παραδοσιακή συνέχεια άλλων επισκοπών στο Μαυροβούνιο. Η εν λόγω απόφαση παραδόθηκε επίσημα στον τότε Πρόεδρο του Μαυροβουνίου, Filip Vujanović, την 1η Δεκεμβρίου 2006.

Πιστεύουμε ότι, μετά από όλες τις παραπάνω πράξεις της Εκκλησίας, αποτελεί μια άνευ προηγουμένου ταπείνωση με τη μορφή τελεσιγράφου για την Εκκλησία να επανεγγραφεί και να ανακτήσει, ως μια νεοσύστατη θρησκευτική κοινότητα, μια νομική υποκειμενικότητα αναγνωρισμένη από όλες τις προηγούμενες αρχές, ακόμη και τους κατακτητές, μέσα στους αιώνες έως σήμερα. Κανείς δεν έθεσε ποτέ το ζήτημα της ύπαρξης της νομικής υποκειμενικότητας αυτής της Εκκλησίας και των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας της σε ιερά και άλλα κληρονομικά εκκλησιαστικά αγαθά, γύρω από τα οποία υπάρχουν αμέτρητες αποδείξεις από την Οθωμανική Αυτοκρατορία μέσω του Βασιλείου του Μαυροβουνίου στο SFRY», η Μητρόπολη σημειώνει σε δελτίο τύπου. /ibna