Ελλάδα: «Βαθαίνει» η κρίση στην ελληνική οικονομία

Ελλάδα: «Βαθαίνει» η κρίση στην ελληνική οικονομία

Πτώση της βιομηχανικής παραγωγής προκάλεσε η πανδημία, με τις επιπτώσεις να είναι ασύμμετρες, καθώς εννέα κλάδοι είχαν μεγάλη πτώση, ενώ τέσσερις, με πρώτη την φαρμακοβιομηχανία, σημείωσαν αύξηση παραγωγής. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Τράπεζας της Ελλάδος, η απώλεια ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας φέτος από τη βιομηχανία θα φθάσει το 3,45%, όπως σημειώνει η Alpha Bank στο Οικονομικό Δελτίο της.

Άλλωστε,  ο Γενικός Δείκτης Κύκλου Εργασιών στη Βιομηχανία  κατέγραψε πτώση 30,4% τον Μάιο του 2020, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Μαΐου 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η ΕΛΣΤΑΤ, ενώ στο 5μηνο η συνολική πτώση αγγίζει το 7,9%, εντείνοντας τις ανησυχίες για το μέλλον.

Από εκεί και πέρα, σύμφωνα με την Alpha, ο κλάδος της μεταποίησης, όπως και οι περισσότεροι κλάδοι της ελληνικής οικονομίας, ήδη υφίσταται τα αρνητικά αποτελέσματα της απότομης πτώσης της εσωτερικής και εξωτερικής ζήτησης κατά τους τελευταίους μήνες. Η εξέλιξη αυτή έχει μεγάλη βαρύτητα για την εκτίμηση του βάθους της ύφεσης της ελληνικής οικονομίας το 2020, αφού η μεταποίηση είναι ένας από τους πιο σημαντικούς κλάδους.

Την ίδια ώρα, ο ρυθμός μείωσης των εξαγωγών επιταχύνθηκε τους επόμενους δύο μήνες, καθώς διαμορφώθηκε τον Απρίλιο σε 29% και τον Μάιο σε 32,7%, σε ετήσια βάση. Σημαντική πτώση κατέγραψαν σταδιακά και οι προσδοκίες για τις εξαγωγές τους προσεχείς μήνες, σύμφωνα με τους επιχειρηματίες της βιομηχανίας, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -8 μονάδες τον Μάιο, από 32 μονάδες τον Φεβρουάριο. Αξίζει να σημειωθεί, ωστόσο, ότι τον Ιούνιο ο εν λόγω δείκτης επέστρεψε σε θετικό έδαφος (5 μονάδες).

Σε πτώση η κατανάλωση

Επιδείνωση του καταναλωτικού κλίματος το τελευταίο εξάμηνο καταγράφει έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος, που υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Συγκεκριμένα, ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος λιανικής, τον Ιούνιο του 2020 διαμορφώθηκε στο -38, σαφώς μειωμένος σε σχέση με τον μήνα βάσης και την προηγούμενη μέτρηση, τον Οκτώβριο του 2019. Η συγκεκριμένη εξέλιξη δεν έχει να κάνει τόσο με τις μέχρι σήμερα οικονομικές εξελίξεις αλλά κυρίως λόγω των μειωμένων προσδοκιών των καταναλωτών για το προσεχές διάστημα.

Σημειώνεται ότι η μείωση στον υπο-δείκτη παρούσας κατάστασης ήταν περιορισμένη στο -22, ενώ αντίθετα ο υπο-δείκτης προσδοκιών παρουσίασε μεγάλη πτώση και έπεσε στο -50.

Πρακτικά, η παραπάνω εξέλιξη σημαίνει ότι μέχρι σήμερα η διαχείριση του οικονομικού σκέλους της κρίσης της Covid-19 οδήγησε σε μία οικονομική κατάσταση των καταναλωτών χειρότερη σε σχέση με το προηγούμενο έτος, αλλά που προκαλεί μεγαλύτερη ανησυχία στο καταναλωτικό κοινό για το επερχόμενο χρονικό διάστημα.

Αυτό αποτυπώνεται και στις επιμέρους ερωτήσεις της έρευνας, όπου φαίνεται τόσο ότι το προηγούμενο εξάμηνο η οικονομική κατάσταση μεγάλου μέρους του καταναλωτικού κοινού χειροτέρεψε (πτώση ποσοστού από 32% σε 10%), όσο και ότι το επόμενο εξάμηνο η εκτίμηση μεγάλου μέρους του καταναλωτικού κοινού είναι ότι θα χειροτερέψει ακόμα περισσότερο για τους ίδιους και τη χώρα (πτώση από 30% σε 11% και από 27% σε 16%). Εννέα στους δέκα καταναλωτές εκτιμούν ότι η οικονομική κρίση λόγω της πανδημίας της Covid-19 θα διαρκέσει τουλάχιστον ως το τέλος του 2021 ενώ τέσσερις στους δέκα εκτιμούν ότι θα ξεπεράσει το 2022./ibna