Ελλάδα: Μεγάλη αύξηση στις ελληνικές εξαγωγές τροφίμων

Ελλάδα: Μεγάλη αύξηση στις ελληνικές εξαγωγές τροφίμων

Μεγάλη αύξηση σημείωσαν το τετράμηνο Ιανουαρίου – Απριλίου οι ελληνικές εξαγωγές τροφίμων, την ώρα που καθηλώνονταν οι εξαγωγές άλλων προϊόντων, ενώ η Ελλάδα ήταν η μοναδική ευρωπαϊκή χώρα που είχε αύξηση παραγγελιών τροφίμων κατά το δίμηνο Μαρτίου – Απριλίου, όταν κορυφώθηκε η επιβολή περιοριστικών μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού.

Σε ανάλυσή της, η Εθνική Τράπεζα τονίζει ότι η θετική εικόνα που διαμορφώθηκε διεθνώς για τη διαχείριση της πανδημίας από την Ελλάδα προσφέρει μια ευκαιρία για αύξηση της διείσδυσης των ελληνικών τροφίμων στις διεθνείς αγορές, με δυνητικό όφελος ακόμη και 1,2 δισ. ευρώ για την εθνική οικονομία ετησίως, αλλά χρειάζεται σοβαρή προσπάθεια από τους παραγωγούς, ιδιαίτερα στην τυποποίηση, το branding και την αύξηση του όγκου παραγωγής σε ορισμένα βασικά εξαγωγικά προϊόντα, όπως το μέλι.

Η εξάπλωση της πανδημίας, σημειώνει η Εθνική, έπληξε την οικονομική δραστηριότητα σε παγκόσμιο επίπεδο και συνεπώς εύλογα οι ελληνικές εξαγωγές δέχτηκαν πιέσεις (με τις εξαγωγές εκτός πετρελαίου να περιορίζονται κατά 7% το δίμηνο Μαρτίου-Απριλίου 2020 σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο). Θετική εξαίρεση σε αυτό το περιβάλλον αποτελούν οι εξαγωγές ελληνικών τροφίμων, οι οποίες αξιοποιώντας τη θετική υγειονομική εικόνα της Ελλάδας παρουσίασαν αύξηση κατά 9% κατά την προαναφερθείσα περίοδο. Στο τετράμηνο Ιανουαρίου – Απριλίου, μάλιστα, οι εξαγωγές τροφίμων αυξήθηκαν κατά 21%, όταν οι υπόλοιπες εξαγωγές περιορίστηκαν σε μια αύξηση κατά 2%.

Αξιοσημείωτη εξέλιξη αποτελεί το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι η μόνη ευρωπαϊκή χώρα που είχε ανοδικές εξαγωγικές παραγγελίες τροφίμων κατά το δίμηνο της πανδημίας (Απρίλιο-Μάιο), με το δείκτη παραγγελιών εξαγωγών να φτάνει τις +13 (από +3 μονάδες τον Μάρτιο, σε κλίμακα -100,+100). Πρακτικά, το θετικό επίπεδο του δείκτη αποτυπώνει το γεγονός ότι η πλειοψηφία των Ελλήνων εξαγωγέων τροφίμων δηλώνει ότι οι παραγγελίες από το εξωτερικό παραμένουν ισχυρές για τους επόμενους μήνες. Σημειώνουμε ότι η Ιταλία (κύριος ανταγωνιστής μας στη διεθνή αγορά τροφίμων) σημείωσε κάθετη πτώση του δείκτη εξαγωγικών παραγγελιών τροφίμων (-27 μονάδες το δίμηνο Απριλίου-Μάιου).

Το κρίσιμο ζητούμενο είναι η συγκυριακή αυτή αύξηση να λειτουργήσει ως έναυσμα αύξησης της διείσδυσης στις διεθνείς αγορές./ibna