Ελλάδα: Ύφεση πάνω από 6% στη 2ετία 2020-2021 – “Μαχαίρι” 50% στα τουριστικά έσοδα

Ελλάδα: Ύφεση πάνω από 6% στη 2ετία 2020-2021 – “Μαχαίρι” 50% στα τουριστικά έσοδα

Συρρίκνωση του ελληνικού ΑΕΠ κατά 6,09% στην διετία 2020 – 2021 προβλέπει ο ιταλικός χρηματοπιστωτικός οίκος UniCredit, καθώς εκτιμά ότι η ανάκαμψη του 2021 θα υπολείπεται της ύφεσης του 2020 για του οποίου το δεύτερο τρίμηνο αναμένει μια άνευ προηγουμένου σμίκρυνση της οικονομίας. Επιπλέον δε, κάνει λόγο για τεράστια απώλεια εσόδων στον τουρισμό φέτος που μπορεί να κυμανθεί στο 50%.

Ειδικότερα, η UniCredit αναπροσάρμοσε μεν  τις εκτιμήσεις της για την ύφεση στην Ελλάδα φέτος, διατηρώντας ωστόσο την πρόβλεψή της ότι θα είναι βαθιά, με την ανάκαμψη ωστόσο που θα ακολουθήσει το 2021 να προβλέπεται ασθενέστερη από όσο αρχικά ανέμενε. Πιο αναλυτικά, ο ιταλικός οίκος βλέπει ότι η συρρίκνωση του ελληνικού ΑΕΠ θα κινηθεί στο 16% φέτος (από 18,6% που προέβλεπε πριν) κυρίως λόγω της μεγάλης καθίζησης στα έσοδα από τον τουρισμό, ενώ η «επάνοδος» το επόμενο έτος θα περιοριστεί στο 11,8% (από 15,5% που προέβλεπε πριν).

Άνευ προηγουμένου συρρίκνωση

Η UniCredit σημειώνει ότι κατά το πρώτο τρίμηνο, το ΑΕΠ συρρικνώθηκε κατά λιγότερο από 2% σε τριμηνιαία βάση (σε σύγκριση με 3,6% στην Ευρωζώνη), λόγω θετικών συνεισφορών από τη δημόσια κατανάλωση (η οποία πρόσθεσε 0,5% στο ΑΕΠ) και τα αποθέματα (0,8%). Αυτά αντισταθμίζουν εν μέρει την αναμενόμενη αρνητική επίπτωση από την εγχώρια ζήτηση και τις καθαρές εξαγωγές (που αφαίρεσαν 1,2% και 1,3% αντίστοιχα από το ΑΕΠ).  Εκτιμά ωστόσο ότι η ελληνική οικονομία είναι πιθανό να σημειώσει μια άνευ προηγουμένου συρρίκνωση του ΑΕΠ στο β’ τρίμηνο λόγω των περιορισμών στα ταξίδια, οι οποίοι έχουν τεθεί σε διάφορους βαθμούς παγκοσμίως. Οι κύριες εξαγωγικές αγορές της Ελλάδας αναμένεται να είναι μεταξύ των χωρών που θα πληγούν περισσότερο από την πανδημία, και αυτό αναμένεται να οδηγήσει σε απότομη πτώση της ζήτησης για ελληνικά προϊόντα και υπηρεσίες. Αυτή η μείωση της ζήτησης θα ενισχυθεί επίσης από την σπουδαιότητα της ναυτιλίας και του τουρισμού στις εξαγωγές υπηρεσιών. Η εαρινή τουριστική περίοδος, που συνήθως αντιπροσωπεύει το 25% των ετήσιων τουριστικών εσόδων της Ελλάδας (που έφτασε το 10% του ΑΕΠ το 2019), έχει χαθεί, τονίζει η UniCredit./ibna