Ελλάδα: Μηδενικοί τζίροι στα τουριστικά καταστήματα της Αθήνας

Ελλάδα: Μηδενικοί τζίροι στα τουριστικά καταστήματα της Αθήνας

Τη σκληρή πραγματικότητα για τα καταστήματα τουριστικού ενδιαφέροντος που λειτουργούν στην παραδοσιακή αγορά της Αθήνας κατέγραψε, όπως αναφέρει, ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών (ΕΣΑ), σε πρόσφατη έρευνά του, η οποία δείχνει μηδενικούς τζίρους στα τουριστικά καταστήματα των Αθηνών. Όπως δήλωσε ο πρόεδρος, Σταύρος Καφούνης, με το 13,7% των καταστημάτων κλειστά και το σύνολο του δείγματος να καταγράφει τεράστια πτώση τζίρου σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019, «επιβεβαιώνεται κάτι που όλοι αναμέναμε, δεδομένου ότι η περιοχή αυτή στηρίζεται αποκλειστικά στον εισερχόμενο τουρισμό, που έως σήμερα είναι ανύπαρκτος».

Τουρισμός

Ο ίδιος εξηγεί πως η συγκεκριμένη έρευνα αποδεικνύει ότι τα εμπορικά καταστήματα της συγκεκριμένης περιοχής αλλά και όλων των τουριστικών περιοχών της χώρας «πρέπει να τα αντιμετωπίσουμε ως αμιγώς τουριστικές επιχειρήσεις και να ενισχυθούν με ειδικά μέτρα στήριξης», ώστε να παραμείνουν σε λειτουργία το 2021, τονίζει ο κ. Καφούνης.

Ο Εμπορικός σύλλογος Αθηνών παρουσίασε τα αποτελέσματα της έρευνας για την επαναλειτουργία των τουριστικών καταστημάτων της παραδοσιακής αγοράς της Πλάκας, που άνοιξαν τη Δευτέρα 11 Μαΐου, μετά από απραξία δύο μηνών.

Εκφράζοντας την αγωνία για τη βιωσιμότητα των μελών του που δραστηριοποιούνται στην αμιγώς τουριστική περιοχή της Πλάκας καθώς και στις παραδοσιακές τουριστικές αγορές όλης της χώρας και διατηρούν εμπορικές επιχειρήσεις τουριστικού ενδιαφέροντος, αποφάσισε να πραγματοποιήσει την έρευνα αυτή με σκοπό να καταγράψει την πραγματική κατάσταση που επικρατεί αυτή τη δύσκολη χρονική περίοδο στην ειδική αυτή αγορά, που εξαρτάται πλήρως από τον εισερχόμενο τουρισμό.

Όπως επισημαίνει, στην περιοχή δεν λειτουργούν πολυεθνικές επιχειρήσεις, ούτε μεγάλες ελληνικές αλυσίδες, αλλά μικρές και πολύ μικρές ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις, που απευθύνονται αποκλειστικά στον εισερχόμενο τουρισμό (Shopping). Οι πωλήσεις των προϊόντων στους ξένους επισκέπτες αποτελούν στην πραγματικότητα άμεσες εξαγωγές κι όλες αυτές οι μικρές εμπορικές επιχειρήσεις τουριστικού ενδιαφέροντος είναι ενεργό τμήμα του τουριστικού προϊόντος της χώρας.

Περιοχές

Το δείγμα της έρευνας του ΕΣΑ, που διενεργήθηκε στις 9 και 10 Ιουνίου, αποτελείται από 153 καταστήματα.

Τα καταστήματα που έλαβαν μέρος στην έρευνα ανήκουν στις κατηγορίες εμπορικά τουριστικού ενδιαφέροντος και εστίασης και δραστηριοποιούνται στην αμιγώς παραδοσιακή τουριστική περιοχή της Πλάκα. Οι κύριοι εμπορικοί άξονες της περιοχής περιλαμβάνουν τις οδούς Δ. Αρεοπαγίτου, Μακρυγιάννη, Βύρωνος, Κυδαθηναίων, Αδριανού, Αιόλου, Πανδρόσου, Άρεως, Ηφαίστου, την πλατεία Μοναστηρακίου και την Πλατεία Αγ. Ασωμάτων κ.ά.

Η ζοφερή πραγματικότητα

Σχετικά με τον τζίρο, κανένας από το δείγμα δεν είχε καλύτερο ή ίδιο τζίρο σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα. Η συντριπτική πλειοψηφία (79,1%), είτε δεν άνοιξε καθόλου το κατάστημα, είτε πραγματοποίησε σχεδόν μηδενικό τζίρο κατά τον πρώτο μήνα  επαναλειτουργίας της επιχείρησής του.

Από τους ερωτηθέντες, το 62,1% του δείγματος κρίνει ως σημαντικότερο παράγοντα βιωσιμότητας της επιχείρησης του, την επέκταση της μείωσης κατά 40%  του ενοικίου έως το τέλος του έτους.

Λιγότερο από το 1/3 (28,1%) των ερωτηθέντων, ανέδειξαν τις φορολογικές κι ασφαλιστικές ελαφρύνσεις ως  τον δεύτερο σημαντικότερο παράγοντα που θα εξασφαλίσει την επιβίωση των επιχειρήσεών τους.Τέλος, το 9,2% δήλωσε ότι η χρηματοδότηση των επιχειρήσεων μέσω δανείων ή προγραμμάτων ΕΣΠΑ, για την εξασφάλιση άμεσης αύξησης της ρευστότητας, αποτελεί τον λιγότερο σημαντικό παράγοντα για την επιβίωσή τους.

Σε ερώτηση αν εντάχθηκαν σε δανειακά προγράμματα ενίσχυσης ή ΕΣΠΑ, το 71,9%  δηλαδή 110 από τις 153 επιχειρήσεις του δείγματος, δεν μπόρεσε ή δεν θέλησε να ενταχθεί για διάφορους λόγους, σε κανένα χρηματοδοτικό εργαλείο./ibna