Η “μάχη” των ελληνικών εξαγωγών

Η “μάχη” των ελληνικών εξαγωγών

“Μάχη” για να διατηρήσουν τη δυναμική που έχουν αποκτήσει στις διεθνείς αγορές δίνουν οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις, μέσα σε ένα αβέβαιο και εξαιρετικά αντίξοο περιβάλλον.

Όπως επισημαίνει σε ανάλυσή του ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων, «η επέλαση της πανδημίας ανέτρεψε πλήρως το σκηνικό στην παγκόσμια οικονομία και αναπόφευκτα επηρέασε και τη διεθνή ζήτηση για ελληνικά προϊόντα. Παρ’ όλα αυτά, οι ελληνικές εξαγωγές στο πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους άντεξαν, αποδεικνύοντας για μια ακόμη φορά ότι αποτελούν βασικό πυλώνα ανάπτυξης της χώρας. Μάλιστα, χωρίς τα πετρελαιοειδή, οι ελληνικές εξαγωγές κατά το εξεταζόμενο διάστημα πέτυχαν να κρατήσουν το θετικό πρόσημο κόντρα σε όλες τις αντιξοότητες.

Ειδικότερα, σύμφωνα με ανάλυση του ΠΣΕ και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, οι εξαγωγές, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών, μειώθηκαν κατά 25 εκατ. ευρώ ή κατά -0,3% και ανήλθαν σε 7,98 δισ. ευρώ από 8,01 δισ. Ευρώ, ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή αυξήθηκαν στα 5,94 δισ. ευρώ από 5,66 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά 277,6 εκατ. ευρώ ή κατά 4,9%.

Ιταλία και Γερμανία

Η Ιταλία εξακολουθεί και κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020 να αποτελεί το σημαντικότερο προορισμό των ελληνικών εξαγωγών, ενώ στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Γερμανία. Ακολουθούν η Κύπρος και η Βουλγαρία με άνοδο μίας θέσης στη σχετική κατάταξη και η Τουρκία, προς την οποία η μείωση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων (κατά -3,3%), οδήγησε στην απώλεια μιας θέσης στη λίστα των κυριότερων προορισμών.

Στην 6η θέση, με άνοδο δύο (από την 8η) βρίσκεται η Γαλλία, ενώ στην 7η θέση αναρριχήθηκαν οι ΗΠΑ, κερδίζοντας 3 θέσεις (από τη 10η). Η Ισπανία ανέβηκε στην 8η κερδίζοντας μία θέση (από την 9η), ενώ η Ρουμανία καταλαμβάνει την 9η έναντι της 11ης που κατείχε στο πρώτο τρίμηνο του 2019. Την πρώτη δεκάδα συμπληρώνει το Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο κατρακύλησε από την 7η στη 10η θέση.

Πλην της πρώτης δεκάδας των χωρών-πελατών των ελληνικών προϊόντων για το πρώτο τρίμηνο του 2020, αξίζει να σημειωθούν η άνοδος στην κατάταξη της Κίνας (11η θέση από 12η) και της Ουγγαρίας (26η θέση από 36η) καθώς και της Ιαπωνίας (24η θέση από 40ή) σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019.

Προορισμοί

Ως προς τους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών ανά οικονομική ένωση, σημειώνεται αύξηση κατά 10,3% προς την Ε.Ε., οι αποστολές προς τις 18 χώρες της Ευρωζώνης, αυξήθηκαν κατά 9,1%, ενώ ανοδικά κινήθηκαν οι εξαγωγές προς τις χώρες του ΟΟΣΑ, με αύξηση της τάξης του 7,6% και προς τις χώρες του G7 κατά 16%. Οι εξαγωγές όμως προς τις αναδυόμενες BRICS μειώθηκαν κατά -18,6%, όπως και προς τις πετρελαιοπαραγωγικές χώρες του OPEC κατά -29,2%. Προς τις χώρες του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου η συρρίκνωση ήταν της τάξεως του -43,4%.

Ανοδικά κινήθηκαν οι αποστολές ελληνικών προϊόντων στις χώρες της Οικονομικής Συνεργασίας Μαύρης Θάλασσας (ΟΣΕΠ) κατά 4,8%, όταν προς τις χώρες της Ευρασιατικής Οικονομικής Ένωσης παρέμειναν στάσιμες (-0,1%). Τέλος, οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές προς τις χώρες της MERCOSUR μειώθηκαν κατά -68,7%./ibna