Ρουμανία: 200 εκατ. λέι στα ΜΜΕ για ενημερωτική εκστρατεία για τον COVID-19

Ρουμανία: 200 εκατ. λέι στα ΜΜΕ για ενημερωτική εκστρατεία για τον COVID-19

Αντιδράσεις από την αντιπολίτευση και δημοσιογράφους

Η κυβέρνηση θέλοντας να βοηθήσει τον ρουμανικό Τύπο να ανταπεξέλθει μετά την κρίση που προκλήθηκε από τον κορωνοϊό, με τη μορφή ενημερωτικής εκστρατείας σχετικά με την αντιμετώπιση της εξάπλωσης κορωνοϊού, θα διαθέσει ποσό συνολικού ύψους 200 εκατομμυρίων λέι, η οποία θα πραγματοποιηθεί τους επόμενους τέσσερις μήνες, σύμφωνα με δημοσιεύματα. Τα χρήματά θα μοιραστούν μεταξύ τηλεόρασης, ηλεκτρονικού και τοπικού τύπου.

Τις δύο τελευταίες ημέρες, έχουν πραγματοποιηθεί αρκετές τηλεδιασκέψεις, στις οποίες συμμετείχαν εκπρόσωποι της βιομηχανίας των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και κυβερνητικοί αξιωματούχοι, στο επίπεδο του Πρωθυπουργού, του Αναπληρωτή Πρωθυπουργού και του επί κεφαλής της Καγκελαρίας του Πρωθυπουργού. Η κυβέρνηση θέλησε να ενημερωθεί για τις θέσεις του Τύπου σχετικά με μια κανονιστική πράξη που θα προβλέπει την δημιουργία μιας ενημερωτικής εκστρατείας σχετικά με τον COVID-19, την οποία θα πληρώσει το κράτος, και θα μεταδίδεται στον εθνικό, τοπικό και περιφερειακό τύπο.

Το ποσό που παρέχεται είναι 50 εκατομμύρια λέι το μήνα, για τέσσερις μήνες, και απευθύνεται σε ολόκληρο τον ρουμανικό τύπο. Ο διάλογος επικεντρώθηκε στα κριτήρια που πρέπει να ληφθούν υπόψη κατά την κατανομή των πόρων και τον μηχανισμό δημοσίων συμβάσεων.

Αναγνωρίζεται ότι ο τοπικός Τύπος χτυπήθηκε σκληρά, από τη στιγμή που οι μικρές επιχειρήσεις – εστιατόρια, καταστήματα, κομμωτήρια, γεωργία ή μεταποίηση – έκλεισαν ταυτόχρονα. Ο τοπικός τύπος απουσιάζει από το 2008-2010, ήδη από την έναρξη της οικονομικής κρίσης, οπότε εγκλωβίστηκε από τους τοπικούς βαρόνους ή χρησιμοποιήθηκε με ευκολία για πολιτικούς σκοπούς. Για εκείνους που αντιστάθηκαν διατηρώντας την ανεξαρτησία τους, έχει έρθει η κρίσιμη στιγμή.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης που συντονίστηκε από τον Ionel Dancă, επικεφαλής της Καγκελαρίας του Πρωθυπουργού, η Raluca Turcan, Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης και ο Πρωθυπουργός Ludovic Orban, τόνισαν ότι η ανεξαρτησία των δημοσιογράφων και των οργανώσεων των μέσων μαζικής ενημέρωσης δεν θα επηρεαστεί, και δεν θα υπάρχει άλλη υποχρέωση παρά να δημοσιεύουν, σύμφωνα με μια σύμβαση, ενημερωτικό υλικό σχετικά με την κρίση του κορωναϊού.

Τα κριτήρια που συμφωνήθηκαν με όλους τους εκπροσώπους του κλάδου των μέσων μαζικής ενημέρωσης είναι η αδιάλειπτη λειτουργία των ΜΜΕ για έξι μήνες πριν από την κρίση, να μην έχουν χρέη προς το κράτος, να έχουν τουλάχιστον δύο υπαλλήλους με σύμβαση πλήρους απασχόλησης ή τέσσερις εργαζόμενους μερικής απασχόλησης.

Τα ΜΜΕ που διαθέτουν ηλεκτρονική και έντυπη έκδοση μπορούν να ζητήσουν τη δημοσίευση της ενημερωτικής εκστρατείας και στις δύο μορφές έκδοσης, λαμβάνοντας το διπλάσιο του παρεχόμενου ποσού. Οι τοπικοί τηλεοπτικοί σταθμοί και τα ραδιόφωνα θα λαμβάνουν τη χρηματοδότηση με βάση μια ανάλυση που θα περιλαμβάνει στοιχεία για την ακροαματικότητα, τον αριθμό των υπαλλήλων και το ποσοστό συμμετοχής της ίδιας της παραγωγής στα ποσά που διατέθηκαν, και με ένα σταθερό ποσό, ίσο για όλους.

Το Ρουμανικό Γραφείο Ελέγχου Μετάδοσης – BRAT έχει συνοψίσει ορισμένες από τις απαιτήσεις, οι οποίες γενικεύονται για τον τύπο στο σύνολό του. Οι προτάσεις του BRAT και της Ρουμανικής Ρυθμιστικής Αρχής Επικοινωνιών – ARCA παρουσιάστηκαν στα τέλη Μαρτίου, σε προκαταρκτικές συναντήσεις με την κυβέρνηση, σχετικά με το θέμα της υποστήριξης του Τύπου.

Η πρόταση του BRAT περιλαμβάνει επίσης, δεοντολογικά κριτήρια για τη χορήγηση φορολογικών διευκολύνσεων στο μέλλον: «Αυτοί που έχουν επηρεαστεί είναι οι νόμιμοι εκδότες, οι οποίοι περιορίζονται σε αντικειμενικές πληροφορίες προς το κοινό και δεν καταφεύγουν σε ψευδείς ή παραπλανητικές ειδήσεις». Όσοι προωθούν “ψεύτικες ειδήσεις”, με παραπλανητικούς τίτλους, αντίθετα, ευνοούνται κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου: δεν έχουν διαφημίσεις από μεγάλες εταιρείες και «ηθικούς» επενδυτές στη διαφήμιση, δέχονται κάθε είδους διαφήμιση μέσω παγκόσμιων ή περιφερειακών αυτοματοποιημένων πλατφόρμων, μη πραγματικών νομικών προσώπων που συχνά δεν ακολουθούν κανόνες σωστής πληροφόρησης ή δεν τηρούν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις.

Για τον διαδικτυακό τύπο, του οποίου το κοινό αυξήθηκε κατά τη διάρκεια της κρίσης COVID-19, είναι δύσκολο να επιλυθεί το θέμα της αντιμετώπισης των πλαστών ανταγωνιστών. Τα μέτρα που λαμβάνονται από στρατιωτικά διατάγματα για τον αποκλεισμό ιστότοπων που διαδίδουν πλαστές πληροφορίες είναι ανεπαρκή. Αυτήν τη στιγμή επεξεργαζόμαστε ένα σχέδιο κανονιστικής πράξης που θα υποβληθεί στην κυβέρνηση για έγκριση την επόμενη εβδομάδα, αφού θα εξεταστεί από εκπροσώπους της βιομηχανίας των μέσων ενημέρωσης.

Προτάθηκε να ληφθούν υπόψη τα κανάλια που παράγουν ενημερωτικά προγράμματα, που δίνουν πληροφορίες, και περιλαμβάνουν συζητήσεις και πάνελ για τις τρέχουσες υποθέσεις. Η δημόσια τηλεόραση και το δημόσιο ραδιόφωνο, τα κανάλια που χρηματοδοτούνται από την εκκλησία ή τα πανεπιστήμια θεωρούνται μη επιλέξιμα, διότι χρηματοδοτούνται ούτως ή άλλως από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Δεν έχουν συζητηθεί ηθικά κριτήρια, αν και υπάρχει το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών CNA, μια αρχή που, ακόμη και αν είναι ελαττωματική, τιμωρεί τις παρεκτροπές.

Εξ ου και ο σκεπτικισμός αρκετών δημοσιογράφων που έχουν αναρτήσει δημοσιεύσεις τους στο διαδίκτυο και κάνουν ό, τι μπορούν. Σημαντικά ποσά μπορούν να πάνε στις τηλεοράσεις αμφιλεγόμενων επιχειρηματιών με φανερά πολιτικά συμφέροντα, όπως η οικογένεια Voiculescu, ο Sebastian Ghiță, ο επιχειρηματίας που καταδικάστηκε σε φυλάκιση, ο Maricel Păcuraru, οι εκδόσεις του Dan Andronic ή του Bogdan Chirieac, όπου υπάρχει μια ευρεία άποψη ότι απεικονίζει τη διαφθορά, τις υπόγειες διασυνδέσεις με αδήλωτα συμφέροντα, τον κομματισμό.

“Εμείς, το G4Media.ro, δεν συμμετείχαμε στις διαπραγματεύσεις επειδή δεν συμφωνούμε, από ηθική και δεοντολογική άποψη, με την άμεση διανομή χρημάτων στον Τύπο, ειδικά ενόψει διπλών εκλογών (τοπικών και βουλευτικών). Φυσικά, κατανοούμε πλήρως τις δυσκολίες, ειδικά στην περίπτωση του τοπικού Τύπου, ο οποίος έχει πληγεί ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, και μια πιθανή λύση θα ήταν οι φορολογικές διευκολύνσεις για την καταβολή εισφορών και φόρων για μέσα μαζικής ενημέρωσης, αλλά όχι τα χρήματα που δίνονται απευθείας από την κυβέρνηση “, δήλωσε ο Cristian Pantazi, εκδότης του G4Media, στο Radio Free Europe.

Ωστόσο, στα καλά νέα περιλαμβάνεται η υπόσχεση του Πρωθυπουργού να χρηματοδοτήσει μέρος των μισθών όσων είναι άνεργοι και εργάζονταν σε εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των μέσων μαζικής ενημέρωσης, μετά το τέλος της κατάστασης έκτακτης ανάγκης και, ταυτόχρονα, θα καταργηθεί το μέτρο της τεχνικής ανεργίας.

Ο ευρωβουλευτής Iulian Bulai, Αντιπρόεδρος της Union Save Romania USR, ζήτησε τη γνώμη πολλών σημαντικών παραγόντων στην Κοινοβουλευτική Συνέλευση του Συμβουλίου της Ευρώπης (PACE) σχετικά με την απόφαση της ρουμανικής κυβέρνησης να διαθέσει 42 εκατομμύρια ευρώ στα μέσα ενημέρωσης με τη συγκεκριμένη μορφή προμηθειών διαφημιστικών εκστρατειών / ενημερωτικών εκστρατειών, για τους επόμενους τέσσερις μήνες Ο Ευρωβουλευτής έστειλε επιστολές στον Olivier Becht, Πρόεδρο της Επιτροπής Πολιτισμού, Επιστημών, Εκπαίδευσης και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, και προς τον Stefan Schennah, Γενικό Εισηγητή στην PACE για την ελευθερία του Τύπου και την ασφάλεια των δημοσιογράφων.

Στα έγγραφα που υπέβαλλε, ο Iulian Bulai, ο οποίος είναι επίσης, εκπρόσωπος της USR στην PACE και μέλος της Επιτροπής Παρακολούθησης της Συνέλευσης, επέστησε την προσοχή στο γεγονός ότι, αν και το πρόσχημα για τη χρηματοδότηση είναι η υποστήριξη μιας εκστρατείας ευαισθητοποίησης για την κρίση του κορωνοϊού, θα μπορούσε να ερμηνευθεί ως “συγκαλυμμένη δωροδοκία” που χορηγήθηκε στον Τύπο στο πλαίσιο των φετινών τοπικών και κοινοβουλευτικών εκλογών, δεδομένου ότι καμία μέθοδος υποστήριξης στον τομέα των μέσων μαζικής ενημέρωσης από άλλες χώρες της Ε.Ε. δεν έχει τη μορφή αυτή. “Το ημερολόγιο αυτής της εκστρατείας ευαισθητοποίησης συμπίπτει με το πρόγραμμα τοπικών και εθνικών εκλογών. Ως εκ τούτου, υπάρχει υποψία ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να αγοράσει τον ρουμανικό Τύπο, που έχει ήδη πληγεί από την τρέχουσα κρίση. Κατά την άποψή μου, αυτή η δράση θα επηρεάσει την ανεξαρτησία των ρουμανικών ΜΜΕ και θα έχει συνέπειες για τη ρουμανική δημοκρατία κατά τη διάρκεια του έτους των εκλογών. Μέσω αυτής της προσέγγισης, θα ήθελα επίσης να μάθω τη γνώμη ορισμένων πολύ σημαντικών παραγόντων για αυτόν τον τομέα δραστηριότητας στο πλαίσιο της PACE “, είπε ο Iulian Bulai./ibna