Το ΔΝΤ προειδοποιεί για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Bar-Boljari

Το ΔΝΤ προειδοποιεί για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Bar-Boljari

Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) πιστεύει ότι η βιασύνη για την ολοκλήρωση της εθνικής οδού από το Bar προς το Boljari θα θέσει σε κίνδυνο την κρατική οικονομία του Μαυροβουνίου, δηλαδή τη βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών και ότι η ολοκλήρωση της εθνικής οδού μέσω νέων δανείων απαιτεί νέα μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής.

Οι εργασίες για το πρώτο τμήμα της εθνικής οδού από το Smokovac έως το Mateševo, η οποία επρόκειτο να ολοκληρωθεί τον Μάιο του τρέχοντος έτους, παρατάθηκε μέχρι τον Οκτώβριο του επόμενου έτους. Το πρώτο τμήμα θα κοστίσει στο κράτος περίπου 900 εκατομμύρια χωρίς τόκους και συναλλαγματικές διαφορές μεταξύ δολαρίων και ευρώ. Δεδομένου ότι το δημόσιο χρέος αυξήθηκε σημαντικά λόγω της κατασκευής του πρώτου τμήματος, η κυβέρνηση αναγκάστηκε να κινήσει μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής, συμπεριλαμβανομένων περικοπών μισθών, υψηλότερων ειδικών φόρων κατανάλωσης και ΦΠΑ. Το ΔΝΤ εκτιμά το δημόσιο χρέος στο 88% του ΑΕΠ στα τέλη του 2019.

«Η βιασύνη για την ολοκλήρωση της εθνικής οδού είναι πιθανό να θέσει σε κίνδυνο τη δημοσιονομική βιωσιμότητα. Η ολοκλήρωση άλλων τμημάτων θα μπορούσε να κοστίσει επιπλέον 25% του ΑΕΠ. Εάν το κράτος αποφασίσει να ολοκληρώσει τον αυτοκινητόδρομο μεταξύ 2021 και 2026 με νέα δάνεια, το δημόσιο χρέος (συμπεριλαμβανομένων των εγγυήσεων) θα παραμείνει πάνω από το 80% του ΑΕΠ το 2020. Χωρίς νέα δάνεια, το δημόσιο χρέος θα μπορούσε να μειωθεί στο 50%», εκτιμά το ΔΝΤ.

Όπως επισημαίνεται, στην περίπτωση ενός νέου δανείου, η επιστροφή του χρέους στο αρχικό επίπεδο το 2030 θα απαιτούσε έναν νέο κύκλο δημοσιονομικής προσαρμογής περίπου τριών ποσοστιαίων μονάδων του ΑΕΠ μεταξύ 2021 και 2023. Το ΑΕΠ είναι τώρα 4,8 δισεκατομμύρια ευρώ και μια ετήσια «δημοσιονομική προσαρμογή» θα σήμαινε ότι περίπου 140 εκατομμύρια ευρώ θα πρέπει να παρέχονται μέσω αποταμιεύσεων ή φόρων.

«Η ολοκλήρωση και διατήρηση μιας νέας δημοσιονομικής προσαρμογής αυτού του μεγέθους θα ήταν δύσκολη», δήλωσε το ΔΝΤ.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα των ΜΜΕ, το ΔΝΤ πιστεύει ότι ο περαιτέρω σχεδιασμός της εθνικής οδού θα πρέπει να τεθεί σε παύση μέχρις ότου διεξαχθεί μια αξιόπιστη μελέτη σκοπιμότητας που θα αξιολογεί την οικονομική απόδοση σε σχέση με την κατασκευή ενός άλλου τμήματος. Το ΔΝΤ υπενθυμίζει ότι η κυβέρνηση του Μαυροβουνίου ανέθεσε μια νέα μελέτη σκοπιμότητας, η οποία θα ολοκληρωθεί το επόμενο έτος.

«Αν αποφασίσει να συνεχίσει τις εργασίες στον αυτοκινητόδρομο, συμβουλεύουμε την κυβέρνηση να μην προβεί σε περαιτέρω κατασκευή ή χρηματοδότηση μέχρι το 2023 τουλάχιστον, όταν θα πρέπει να μειωθεί το δημόσιο χρέος, που εκτιμάται κάτω από το 60% του ΑΕΠ. Η κατασκευή του δεύτερου τμήματος είναι πιθανόν να είναι φθηνότερη (περίπου 300 εκατομμύρια ευρώ) και θα προσφέρει περαιτέρω οφέλη σε σχέση με τις βόρειες και τουριστικές περιοχές», ανέφερε το ΔΝΤ.

Η αποστολή του ΔΝΤ ενημέρωσε τις αρχές να σταθμίσουν προσεκτικά τα οφέλη του έργου αυτοκινητοδρόμου Bar-Boljare σχετικά με την εναλλακτική χρήση ανεπαρκών δημόσιων πόρων.

«Δεδομένου ότι το πρώτο τμήμα θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2020, οι αρχές έχουν επιλογές σχετικά με την κατασκευή ενός δεύτερου τμήματος. Οι προηγούμενες μελέτες σκοπιμότητας, που ολοκληρώθηκαν πριν από αρκετά χρόνια, έχουν εκτιμήσει τη χαμηλή οικονομική απόδοση ολόκληρης της εθνικής οδού, με βάση το περιορισμένο δυναμικό των εσόδων διοδίων σε σχέση με το κόστος», ανέφερε το ΔΝΤ.

Ο οργανισμός επισημαίνει επίσης ότι η συνέχιση της κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου με τη χρήση του μοντέλου συμπράξεων ιδιωτικού-δημόσιου τομέα (ΣΔΙΤ) θα μπορούσε επίσης να συνεπάγεται σημαντικό δημοσιονομικό κόστος.

Η αποστολή του ΔΝΤ δηλώνει ότι η κυβέρνηση τους έχει ενημερώσει ότι θα προχωρήσει με σύνεση στην περαιτέρω κατασκευή της εθνικής οδού και ότι, μέχρι τη νέα μελέτη σκοπιμότητας το 2020, θα αναλύσει προσεκτικά για την κατασκευή του δεύτερου τμήματος.

«Οι αρχές δηλώνουν ότι η ολοκλήρωση του πρώτου τμήματος αποτελεί την πρώτη προτεραιότητά τους και δεν θα ξεκινήσει το δεύτερο τμήμα εάν οι λύσεις του δεν είναι οικονομικά βιώσιμες», κατέληξε το ΔΝΤ./ibna