Μείωση ελέγχων και outsourcing σε ιδιώτες προβλέπει το αναπτυξιακό νομοσχέδιο 

Μείωση ελέγχων και outsourcing σε ιδιώτες προβλέπει το αναπτυξιακό νομοσχέδιο 

Χωρίς τις επίμαχες διατάξεις για την οικοδόμηση και την εκχώρηση σε ιδιώτες των αιγιαλών δόθηκε χθες σε δημόσια διαβούλευση των αναπτυξιακό νομοσχέδιο. 

Οι διατάξεις για τους αιγιαλούς είχαν προκαλέσει δημόσια συζήτηση αλλά και έντονες αντιδράσεις στο εσωτερικό της ΝΔ. Κατόπιν αυτών δεν συμπεριελήφθησαν στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο, αν και κυβερνητικές πηγές, έλεγαν ότι δεν αποσύρονται αλλά θα συμπεριληφθούν σε άλλο νομοσχέδιο. 

Κατά τα λοιπά το νομοσχέδιο περιέχει ρυθμίσεις για την “διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας” κυρίως όσον αφορά την αδειοδότηση και τους απαραίτητους ελέγχους για την έναρξη επιχείρησης. Παράλληλα εκχωρείται με outsourcing σε ιδιώτες η δυνατότητα διενέργειας ελέγχων.  Συγκεκριμένα και όπως ανέφεραν κυβερνητικές πηγές “με το νομοσχέδιο εισάγεται μια περισσότερο ευέλικτη διαδικασία πιστοποίησης της ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης από ορκωτούς-ελεγκτές λογιστές ή ελεγκτικές εταιρείες καθώς και από πολιτικούς μηχανικούς, μηχανολόγους μηχανικούς ή άλλης επαγγελματικής ειδικότητας πρόσωπα, που πληρούν τα κριτήρια που ορίζει η σχετική διάταξη. Επίσης δημιουργείται Ενιαίος Ψηφιακός Χάρτης για την ενιαία αποτύπωση του συνόλου των γεωχωρικών δεδομένων με τρόπο δημόσια και δωρεάν προσβάσιμο στο κοινό, μέσω διαδικτύου. Επίσης ιδρύεται Εθνικό Μητρώο Υποδομών που θα λειτουργεί σε ψηφιακή μορφή και όλοι θα έχουμε πρόσβαση στις πληροφορίες, που θα συγκροτούν κάτι σαν «βιβλιάριο υγείας» της υποδομής ή του κτηρίου.

Επιχειρηματικά πάρκα

Εκσυγχρονίζεται και απλοποιείται το καθεστώς έναρξης λειτουργίας μιας επιχείρησης σε πάρκο. Έτσι, μια επιχείρηση δεν θα χρειάζεται πλέον – εκτός της άδειας εγκατάστασης- ούτε άδεια λειτουργίας και θα αρκεί μια απλή γνωστοποίηση ότι ξεκινά τη δραστηριότητά της. Αναμένεται επίσης, για τις επιχειρήσεις εντός των πάρκων, να θεσμοθετηθούν χαμηλότερες κατηγορίες περιβαλλοντικής κατάταξης έτσι ώστε να χρειάζονται ελαφρύτερη περιβαλλοντική αδειοδότηση.

Απλουστεύεται η διαδικασία για την έναρξη μιας βιομηχανικής δραστηριότητας καθώς αποσαφηνίζεται πού δεν απαιτείται πλέον έγκριση εγκατάστασης. Για την έγκριση λειτουργίας, αυτή παύει να χρειάζεται για τη «μέση» βιομηχανία, δηλαδή τη βιομηχανία που κατατάσσεται στην κατηγορία Α2 της περιβαλλοντικής κατάταξης. Η επιχείρηση ωστόσο θα γνωστοποιεί τη λειτουργία της και θα ελέγχεται όπως όλες. Αυτό που αλλάζει είναι ότι δεν θα βρίσκεται σε αναμονή για το αν θα ξεκινήσει τη λειτουργία της περιμένοντας τον έλεγχο και την αδειοδότηση από την αρμόδια αρχή. Παύει να ισχύει το διπλό παράλληλο σύστημα δύο κατατάξεων, όχλησης και περιβαλλοντικής κατάταξης, και μένει μόνο το δεύτερο, που είναι συμβατό με την Ενωσιακή Νομοθεσία.

Έλεγχος και πιστοποίηση από ιδιωτικούς φορείς 

Στο εξής, η πιστοποίηση και ο έλεγχος θα γίνεται όχι μόνο από δημοσίους αλλά και από ιδιωτικούς φορείς, εγκεκριμένους από το Εθνικό Σύστημα Υποδομών Ποιότητας. Θα υπάρχουν πρόσθετες ρυθμίσεις που θα διασφαλίζουν την αμεροληψία καθώς και κυρώσεις αν χρειαστεί. Σε κάθε περίπτωση, η διοίκηση δεν απεμπολεί το δικαίωμα να διεξάγει η ίδια ελέγχους αν χρειαστεί.

Η κυβέρνηση διευκρινίζει ότι δεν θα μειωθούν οι έλεγχοι στις επιχειρήσεις αλλά προβλέπεται ότι  ελεγκτές μπορούν να είναι και φυσικά ή νομικά πρόσωπα του ιδιωτικού τομέα. 

Αλλαγές στις συλλογικές συμβάσεις 

Ποια σύμβαση εργασίας θα υπερισχύει αν «συντρέχουν» περισσότερες των δύο; Για παράδειγμα μια κλαδική ή μια επιχειρησιακή με όμοιο-επαγγελματική συλλογική σύμβαση εργασίας;

Όσον αφορά στις συλλογικές συμβάσεις προβλέπεται -σε περιπτώσεις εκτάκτων οικονομικών αναγκών κυρίως μικρών επιχειρήσεων-να γίνονται εξαιρέσεις κατά την εφαρμογή των όρων των συλλογικών συμβάσεων προκειμένου να διευκολυνθούν για να ορθοποδήσουν. Τέτοιες επιχειρήσεις είναι πχ:

1. Επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα δηλαδή επιχειρήσεις σε καθεστώς προπτωχευτικής διαδικασίας, ή πτώχευσης ή εξωδικαστικού συμβιβασμού ή εξυγίανσης,

2. Οι επιχειρήσεις κοινωνικής οικονομίας

3. Νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού σκοπό/ibna