Η επιχείρηση αλλαγής της εικόνας της Ελλάδας σε 90 ημέρες

Η επιχείρηση αλλαγής της εικόνας της Ελλάδας σε 90 ημέρες

Ξεκινώντας από τα δύο αφεντικά της Ευρώπης, το Βερολίνο και το Παρίσι, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, φιλοδοξεί “μέσα σε 90 ημέρες να αλλάξει το αφήγημα για την Ελλάδα στις μεγάλες πρωτεύουσες της Ευρώπης και πέραν αυτής”.

Ο γύρος του κόσμου για την αλλαγή της εικόνας της χώρας θα συνεχιστεί την Τρίτη στην Χάγη, μετά στις 24-27 Σεπτεμβρίου στη Νέα Υόρκη -αν και δεν έχει κλειδώσει το ραντεβού στο περιθώριο του ΟΗΕ με τον Ντόναλντ Τραμπ- και το Νοέμβριο με ταξείδι στο Πεκίνο, όπου όπως προανήγγειλε ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα έχει συνάντηση με τον Κινέζο πρόεδρο.

Στην Ευρώπη πάντως ο κ. Μητσοτάκης προσπαθεί να αλλάξει και την δική του εικόνα. Καίτοι νεοφιλελεύθερος και μεταρρυθμιστής, η εικόνα του έχει σκιαστεί από την “εθνικιστική” όπως τουλάχιστον την θεωρούν, στάση του στο Μακεδονικό. Ίσως γι αυτό ο κ. Μητσοτάκης τόσο με τον πρόεδρο Μακρόν όσο και με την καγκελάριο Μέρκελ, απέφυγε να αναφερθεί στο θέμα. Ο μεν Μακρόν του έκανε “δώρο”, να μην το αναφέρει ούτε εκείνος, η Μέρκελ όμως το έθεσε στην κοινή συνάντηση με τις αντιπροσωπείες, το ανέφερε στις δηλώσεις της και ανάγκασε και τον Έλληνα πρωθυπουργό να πει ότι “θα εφαρμόσει μία συμφωνία που θεωρεί ελαττωματική”. Στην συνάντηση πάντως ο κ. Μητσοτάκης έδειξε την ανησυχία του για τα trademarks των ελληνικών επιχειρήσεων που έχουν την επωνυμία της Μακεδονίας.

Κατά τα λοιπά και παρά την “ικανοποίηση” που διέρρευσε η ελληνική πλευρά, η κ. Μέρκελ έδωσε στον κ. Μητσοτάκη τα απολύτως προβλεπόμενα για πρώτη επίσκεψη πρωθυπουργού στην καγκελαρία: απόδοση τιμών από άγημα, ανάκρουση εθνικών ύμνων, συνάντηση μίας ώρας, κοινές δηλώσεις και χαμόγελα στις κάμερες.

Ο κ. Μητσοτάκης στην συνάντηση με τη Μέρκελ, απέφυγε όλα τα δύσκολα ζητήματα που ενδεχομένως προκαλέσουν τριβή: το θέμα του χρέους και των πρωτογενών πλεονασμάτων, τις γερμανικές επανορθώσεις. Για να προλάβει τις επικρίσεις της αντιπολίτευσης ο κ. Μητσοτάκης έκανε μία διαρροή που δεν είθισται μιλώντας στους δημοσιογράφους και λέγοντας ότι «Εμείς έχουμε ένα μεγάλο πλεονέκτημα: δεν χρειάζεται να κάνουμε κωλοτούμπα. Είναι πολύ ωραίο να λες σε όλους ότι θα εφαρμόσεις το πρόγραμμά σου, αυτό για το οποίο σε εξέλεξαν οι πολίτες».

Οι αναφορές στα δύσκολα θέματα που έγιναν, ήταν μόνο κατόπιν ερωτήσεων που έθεσαν οι Γερμανοί δημοσιογράφοι. Αντίθετα καλά προετοιμασμένος ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε εκτεταμένα στο προσφυγικό-μεταναστευτικό λέγοντας αυτά που θέλει να ακούσει η γερμανική κυβέρνηση και η γερμανική κοινωνία που δίνει αυξημένα ποσοστά στο ακροδεξιά και ξενοφοβικό Afd: αυστηρή φύλαξη των ελληνικών συνόρων και κατανομή, αύξηση των επιστροφών προς την Τουρκία και κατανομή στις ευρωπαϊκές χώρες όσων τελικά δικαιούνται ασύλου. Το κερασάκι ήταν “η εξασφάλιση ανθρώπινων συνθηκών στα κέντρα φιλοξενίας και συζήτηση για το Δουβλίνο 4”.

Φυσικά η συζήτηση επικεντρώθηκε στα οικονομικά και “στο πρόγραμμα βαθιών διαρθρωτικών αλλαγών δικής μας επιλογής” που παρουσίασε όσο πιο αναλυτικά μπορούσε ο κ. Μητσοτάκης. Η κ. Μέρκελ από την πλευρά της ελάχιστα μίλησε, εξέφρασε τον προβληματισμό της για τον εμπορικό πόλεμο του προέδρου Τράμπ και για τις επιπτώσεις του Brexit, συγκατένευσε κουνώντας το κεφάλι στα σχέδια του κ. Μητσοτάκη και εξέφρασε την ευχή να τα υλοποιήσει γιατί έχει ακούσει πολλά. Όσο για το πρότζεκτ των γερμανικών επενδύσεων στην πράσινη ενέργεια (για το οποίο ο κ. Μητσοτάκης κάλεσε τη Μέρκελ στην Ελλάδα να το παρουσιάσουν από κοινού ενώ η καγκελάριος φάνηκε επιφυλακτική), έχει στο επίκεντρο την υπό περαιτέρω ιδιωτικοποίηση και σωτηρία ΔΕΗ. Δείχνει κατ αρχήν να είναι παραλλαγή του παλαιού προγράμματος Helios που ναυάγησε λόγω των υπερβολικών απαιτήσεων των Γερμανών επιχειρηματιών. Κατόπιν τούτων είναι λογικό να υπάρχει συγκρατημένη ικανοποίηση στο Βερολίνο από την πρώτη επίσκεψη του κ. Μητσοτάκη./ibna