H E.E. στηρίζει με 100 εκατ. ευρώ τον τερματικό LNG Krk στην Κροατία

H E.E. στηρίζει με 100 εκατ. ευρώ τον τερματικό LNG Krk στην Κροατία

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε ως συμβατές με το κοινοτικό δίκαιο και το δίκαιο ανταγωνισμού την χρηματοδότηση του έργου με 100 εκατομμύρια ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό, γεγονός που ανοίγει τον δρόμο για την δημιουργία του τερματικού σταθμού LNG στην νήσο Krk στην Κροατία.

Ειδικότερα, το FSRU έχει σχεδιαστεί προκειμένου να εγχέει στο εθνικό σύστημα της Κροατίας, αρχής γενομένης από το 2021, 2.6 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως.

Η συνολική επένδυση του έργου ανέρχεται σε 233.6 εκατομμύρια ευρώ και η χρηματοδότηση του έργου έχει ως εξής:

– Ιδία κεφάλαια από τους μετόχους της εταιρείας 32.2 εκατομμύρια ευρώ

– 101.4 εκατομμύρια ευρώ θα προέλθουν από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη» και,

– 100 εκατομμύρια ευρώ η συνεισφορά από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Επιπρόσθετα, η Κροατία θα θεσμοθετήσει ένα τέλος αποζημίωσης, το «τέλος ασφάλειας εφοδιασμού» και το οποίο θα καλύπτεται από τις χρεώσεις που θα πληρώνουν οι χρήστες στον λειτουργό του συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου μαζί με τα τέλη που αφορούν την μεταφορά του αερίου, σε περίπτωση που τα τέλη του τερματικού δεν επαρκούν για καλυφθούν τα λειτουργικά κόστη.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμάει πως τα μέτρα στήριξης από πλευράς του κράτους συμμορφώνονται με τους κανόνες της Ε.Ε. περί κρατικών ενισχύσεων και με τις κατευθυντήριες γραμμές του 2014 περί κρατικών ενισχύσεων για περιβαλλοντική προστασία και την Ενέργεια.

Σε δηλώσεις της, η επίτροπος Margrethe Vestager, υπεύθυνη πολιτικής ανταγωνισμού, ανέφερε χαρακτηριστικά πως «ο νέος τερματικός σταθμός LNG στην Κροατία θα ενισχύσει την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού και τον ανταγωνισμό, προς όφελος των κατοίκων της περιοχής. Εγκρίναμε τα μέτρα στήριξης από το κράτος της Κροατίας, καθώς περιορίζονται σε ότι είναι αναγκαίο για την πραγματοποίηση του έργου, σε ευθυγράμμιση με τους ευρωπαϊκούς κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων».

Να θυμίσουμε, τέλος, ότι το συγκεκριμένο έργο περιλαμβάνεται στην λίστα των PCIs (European Projects of Common Interests) ήδη από το 2013, αναγνωρίζοντας την στρατηγική σημασία και ρόλο που μπορεί να επιτελέσει στην προσπάθεια διαφοροποίησης στην προμήθεια φυσικού αερίου στην Κεντρική και ΝΑ Ευρώπη.

Ο τερματικός σταθμός θα τροφοδοτεί με φυσικό αέριο το εθνικό σύστημα της Κροατίας και στην συνέχεια μέσω των διασυνδέσεων, αυτό μπορεί να φτάνει σε Σλοβενία, Ιταλία και Ουγγαρία, όπως και σε άλλες χώρες μέλη της Ε.Ε., καθώς και σε μη μέλη γειτονικές χώρες όπως είναι η Σερβία και το Μαυροβούνιο./ibna