Ψάχνει αντίμετρα η Τουρκία για εντάλματα σύλληψης του τουρκικού γεωτρύπανου από τη Λευκωσία

Ψάχνει αντίμετρα η Τουρκία για εντάλματα σύλληψης του τουρκικού γεωτρύπανου από τη Λευκωσία

Έξι μέτρα προτείνει Τούρκος αντιναύαρχος σε περίπτωση που εφαρμοστεί απόφαση

Του Μιχάλη Μιχαήλ

Έξι μέτρα τα οποία θα πρέπει να λάβει η Τουρκία εναντίον της Κυπριακής Δημοκρατίας και χωρών μελών της ΕΕ σε περίπτωση που εφαρμοστεί η απόφαση για διεθνή εντάλματα σύλληψης του προσωπικού του τουρκικού γεωτρύπανου Πορθητή προτείνει εν αποστρατεία Τούρκος αντιναύαρχος. Μεταξύ άλλων, ο  Τούρκος αντιναύαρχος Cem Gurdemiz  προτείνει αναστολή συμφωνιών συνεργασίας με τυχόν κράτη της ΕΕ που εφαρμόσουν την απόφαση και ανάκληση Πρέσβη, κλείσιμο οδοφραγμάτων στην Κύπρο, αποστολή του γεωτρύπανου Yavuz για γεωτρήσεις σε τεμάχια της Κυπριακής Δημοκρατίας και συλλήψεις Ε/κ ψαράδων.

Συγκεκριμένα σύμφωνα με τουρκικά ΜΜΕ και όπως μεταδίδει και το κυπριακό πρακτορείο από την Τουρκία, ο εν αποστρατεία αντιναύαρχος Cem Gurdemiz σε δηλώσεις του στην φιλοκυβερνητική εφημερίδα Yeni Safak είπε: “Δεν πιστεύω ότι οποιαδήποτε χώρα μέλος της ΕΕ θα εφαρμόσει την απόφαση αυτή, ωστόσο νομίζω είναι ωφέλιμο να μελετήσουμε τα μέτρα”. Ο Τούρκος αντιναύαρχος υποστήριξε ότι “πρώτα πρέπει να διασφαλιστεί η απόσυρση αυτής της απόφασης της ‘Ε/κ διοίκησης νοτίου Κύπρου’. Επειδή η απόφαση που λήφθηκε είναι πλήρως ενάντια στο διεθνές δίκαιο”. Ο Τούρκος αντιναύαρχος υποστήριξε ότι “καταρχήν ένα πολιτικό και νομικό πρόβλημα μεταξύ δύο κρατών δεν παράγει ευθύνες σε πρόσωπα του ιδιωτικού δικαίου, επειδή η ‘Ε/κ διοίκηση νοτίου Κύπρου’ λαμβάνει αυτή την απόφαση σε σχέση με τις διατάξεις του εσωτερικού της δικαίου, δηλαδή τους κανόνες επί των θαλάσσιων αρμοδιοτήτων”. “Ωστόσο το πρόβλημα είναι για την υφαλοκρηπίδα/ΑΟΖ που Τουρκία και ‘Ελληνοκυπριακή διοίκηση νοτίου Κύπρου δεν αναγνωρίζουν αμοιβαία. Σε αυτή την περίπτωση το πρόβλημα μπορεί να λυθεί μόνο δια αμοιβαίων διαπραγματεύσεων, διεθνές δικαστήριο ή επιδιαιτησία”, ανέφερε.

Ο Τούρκος αντιναύαρχος διερωτήθηκε που θα βασίσει την απόφασή του για σύλληψη του προσωπικού του Πορθητή ένας δικαστής χώρας μέλους της ΕΕ. “‘Η Τουρκία δεν αναγνωρίζει την ΑΟΖ της ‘Ελληνοκυπριακής διοίκησης νοτίου Κύπρου’. Επιπλέον η Τουρκία δεν είναι καν μέρος της Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας του 1982 που η ‘Ε/κ διοίκηση νοτίου Κύπρου’ έχει βασιστεί για να κηρύξει την ΑΟΖ της”, ανέφερε.

Η Τουρκική Δημοκρατία δεν θα αποδεχτεί ποτέ τη σύλληψη του προσωπικού αυτού του πλοίου

Ο Τούρκος αντιναύαρχος υποστήριξε ακόμη ότι το γεωτρύπανο Πορθητής έχει το καθεστώς του κρατικού πλοίου και γι αυτό έχει ασυλία (προνόμια) όπως και τα πολεμικά πλοία. “Το πλοίο ασκεί τα καθήκοντά του στο όνομα του κράτους. Η Τουρκική Δημοκρατία δεν θα αποδεχτεί ποτέ τη σύλληψη του προσωπικού αυτού του πλοίου στο πλαίσιο του εσωτερικού δικαίου της ‘Ελληνοκυπριακής διοίκησης νοτίου Κύπρου’. Τα αποτελέσματα θα είναι πολύ σοβαρά”, ανέφερε.

Ο Τούρκος αντιναύαρχος κλήθηκε να απαντήσει ποια βήματα μπορεί να κάνει η Τουρκία σε περίπτωση που πραγματοποιηθούν συλλήψεις του προσωπικού του Πορθητή.

“Πρώτον, οποιαδήποτε χώρα της ΕΕ εφαρμόσει την απόφαση τότε η Τουρκία μπορεί να αναστείλει κάθε νομική συνεργασία μαζί της (όπως συμφωνία έκδοσης), να υπάρξει διαμαρτυρία σε μεγάλη διάσταση και μάλιστα μπορεί να ανακληθεί ο πρέσβης της Τουρκίας από αυτή τη χώρα.

Δεύτερο, η ΤΔΒΚ μπορεί να κλείσει τα οδοφράγματα της με την ‘Ελληνοκυπριακή διοίκηση νοτίου Κύπρου’ μέχρι να αρθεί η σύλληψη.

Τρίτο, ως αντίδραση στην εφαρμογή του ‘κράτους ταραξία’, η Τουρκία μπορεί αμέσως να στείλει το γεωτρύπανο Yavus στα τεμάχια 1,4,5,6 και 7 που έχει ‘αδειοδοτηθεί’ και μπορεί να ξεκινήσει αμέσως γεώτρηση. Όπως γνωρίζετε αυτά τα τεμάχια είναι τουρκική υφαλοκρηπίδα και συγκρούονται με τις λεγόμενες αδειοδοτήσεις της ‘Ελληνοκυπριακής διοίκησης νοτίου Κύπρου’.

Τέταρτο, αν εφαρμοστεί οποιαδήποτε σύλληψη πρέπει να υπενθυμιστεί ότι θα υπάρξουν επιπτώσεις στα πλοία που περνούν transit τα Στενά του Βοσπόρου υπό σημαία της ‘Ελληνοκυπριακής διοίκησης νοτίου Κύπρου’ και στα ξένα πλοία που χρησιμοποιούν τη σημαία της. Πρέπει να παρακολουθήσουμε από κοντά εκφράζοντας ιδιαίτερα τις ανησυχίες μας για τη ρύπανση και την ασφάλεια κατά την δίοδο των υπό ‘Ελληνοκυπριακής διοίκησης νοτίου Κύπρου’ σημαίας πλοίων από τα Στενά του Βοσπόρου και τη θάλασσα του Μαρμαρά.

Πέμπτο, από το 1987 τα πλοία υπό σημαία ‘Ε/κ διοίκηση νοτίου Κύπρου’ δεν μπορούν να μπουν στα λιμάνια της Τουρκίας. Από το 1997 σε αυτό τον νόμο προστέθηκαν και η μη εξυπηρέτηση σε τουρκικά λιμάνια ακόμη και των εταιρειών που έχουν έδρα τους την ‘Ε/κ διοίκηση νοτίου Κύπρου’ έστω και αν έχουν σημαία άλλη. Η τελευταία ρύθμιση ήταν στις 26 Σεπτεμβρίου του 2017 στην οποία προστέθηκαν και άλλες απαγορεύσεις. Σε αυτό το πλαίσιο ακόμη δίνεται άδεια μόνο σε σκάφη αναψυχής και σε επιβατικά πλοία. Στην περίπτωση που υπάρξει σύλληψη το Υπουργείο Μεταφορών πρέπει να άρει αμέσως και αυτές τις άδειες.

Έκτο, η ακτοφυλακή της ΤΔΒΚ θα πρέπει να συλλαμβάνει τους Ελληνοκύπριους ψαράδες που μπαίνουν στα “χωρικά ύδατα/υφαλοκρηπίδα της ΤΔΒΚ, στις περιοχές όπου είναι δίπλα από τα ΄σύνορα’ της ‘Ελληνοκυπριακής διοίκησης νοτίου Κύπρου’ και υπάρχει ανεκτικότητα καθώς και ιδιαίτερα νοτίως της Καρπασίας”, ανέφερε ο Τούρκος αντιναύαρχος./ibna