Λένε την αλήθεια οι αριθμοί;

Λένε την αλήθεια οι αριθμοί;

Στην τελική ευθεία για τις τριπλές (ευρωπαϊκές, περιφερειακές και δημοτικές) εκλογές που θα διεξαχθούν στις 26 Μαΐου 2019 στην Ελλάδα, κι έχει ξεκινήσει μια μεγάλη συζήτηση μεταξύ των δυο κυρίαρχων κομμάτων, τόσο για τις δημοσκοπήσεις που βλέπουν το φως της δημοσιότητας όσο και για τις ανοιχτές συγκεντρώσεις που πραγματοποιούνται σε μεγάλες πόλεις ανά την χώρα.

Οι δημοσκοπήσεις έχουν μεγάλη ιστορία αντιπαράθεσης, καθώς από το 2015 τα αποτελέσματα τους δεν έχουν καταφέρει να καταγράψουν, έστω και στα όρια του στατιστικού λάθους, τις προθέσεις των ψηφοφόρων που αναδείχθηκαν από το εκλογικό αποτέλεσμα.

Στο δημοψήφισμα του 2015, το σύνολο των δημοσκοπήσεων έδινε είτε μεγάλο προβάδισμα του ΝΑΙ, είτε ισχνό προβάδισμα στο ΟΧΙ στα όρια του στατιστικού λάθους. Στο τελικό αποτέλεσμα όμως η διαφορά μεταξύ του ΟΧΙ και του ΝΑΙ ξεπέρασε το 20%, ενισχύοντας στην κοινή γνώμη την αναξιοπιστία των δημοσκοπήσεων. Κάτι αντίστοιχο συνέβη και τον Σεπτέμβριο του 2015 στις Εθνικές εκλογές, όπου και πάλι οι δημοσκοπήσεις έδιναν προβάδισμα στη Νέα Δημοκρατία ή ισχνό προβάδισμα στον ΣΥΡΙΖΑ με το τελικό αποτέλεσμα να αναδεικνύει νικητή το κόμμα του Αλέξη Τσίπρα με διαφορά πάνω από 7%.

Αυτό το φαινόμενο, της αστοχίας των δημοσκοπήσεων, μένει να αποδειχθεί αν θα επαναληφθεί την επόμενη Κυριακή, όπου θα υπάρχει αποτέλεσμα, και οι εταιρείες δημοσκοπήσεων θα δουν, όπως και ο κόσμος αν είχαν επιτυχία ή όχι στις προβλέψεις τους.

Από την άλλη, φωτογραφίες κάνουν τον γύρο του διαδικτύου με μισοάδειες ή γεμάτες πλατείες, λεωφορεία παρκαρισμένα σε σειρά, μειονοτικές ομάδες κ.α, θέλοντας να δείξουν στην κοινή γνώμη την επιτυχία ή την αποτυχία μιας ανοιχτής συγκέντρωσης. Ανάλογα με το μέσο και τις κομματικές συμπάθειες δίνεται και η αντίστοιχη εικόνα που εξυπηρετεί τις προθέσεις του χρήστη της φωτογραφίας ή του βίντεο, ενισχύοντας την αναξιοπιστία της ενημέρωσης.

Έχοντας χαθεί η αξιοπιστία στις δημοσκοπήσεις και στα μέσα ενημέρωσης, ένα μεγάλο τμήμα των πολιτών έχει στραφεί στα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης όπου ενημερώνεται και έρχεται σε διάδραση με τις πολιτικές και τους πολιτικούς.

Στο IBNA καταγράψαμε την διάδραση στα social media των πολιτικών αρχηγών των δυο μεγάλων κομμάτων. Του Πρωθυπουργού και Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξη Τσίπρα και του Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκου Μητσοτάκη.

Συγκεκριμένα, μέσα από τα προφίλ στο facebook και twitter αποτυπώσαμε την ίδια μέρα, την ίδια χρονική στιγμή του γεγονότος την αντίδραση των χρηστών.

                                      

Το βράδυ της Δευτέρας 20 Μαΐου 2019, ο Κυριάκος Μητσοτάκης μιλούσε στην Πάτρα και μια ώρα μετά ο Αλέξης Τσίπρας στο Αγρίνιο. Και οι δυο έκαναν ζωντανή μετάδοση της ομιλίας τους στο facebook.

                                             

Στις 09:18 την 21η Μαΐου, το βίντεο του Κυριάκου Μητσοτάκη που έχει 140 χιλιάδες περίπου ακόλουθους, έχει 1,7 χιλιάδες αντιδράσεις, 500 σχόλια και 19,7 χιλιάδες προβολές.

                               

Την ίδια ώρα ο Αλέξης Τσίπρας με 440 χιλιάδες περίπου ακόλουθους, έχει 4,7 χιλιάδες αντιδράσεις, 3,1 χιλιάδες σχόλια και 52 χιλιάδες προβολές.

Την Τρίτη 21 Μαΐου 2019, τόσο ο Αλέξης Τσίπρας όσο και ο Κυριάκος Μητσοτάκης, δίνουν συνεντεύξεις περίπου την ίδια ώρα σε δυο διαφορετικά εθνικής εμβέλειας τηλεοπτικούς σταθμούς. Και οι δυο κάνουν ζωντανή μετάδοση των συνεντεύξεων μέσω της σελίδας τους στο facebook. Το IBNA κατέγραψε την ίδια περίπου χρονική στιγμή το 12ο και 13ο λεπτό από την στιγμή που ξεκίνησαν τις συνεντεύξεις τους την απήχηση και διάδραση των χρηστών. Ο Αλέξης Τσίπρας έχει τη συγκεκριμένη στιγμή 739 ζωντανές προβολές, 637 αντιδράσεις και 222 σχόλια.

              

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη δική του μετάδοση την ίδια στιγμή έχει 355 προβολές, 404 αντιδράσεις και 80 σχόλια.

Περίπου 14 ώρες μετά τις δημοσιεύσεις των πρώτων αναρτήσεων τους στο twitter για τις συγκεντρώσεις τους σε Αγρίνιο και Πάτρα, Αλέξης Τσίπρας και Κυριάκος Μητσοτάκης δίνουν άλλη μια μάχη, αυτή τη φορά στο Twitter.

                          

Ο Αλέξης Τσίπρας με 524 χιλιάδες ακόλουθους με λογαριασμό από το 2011, έχει 238 «αγαπημένο»  65 retweet και 33 σχόλια.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης με 202 χιλιάδες ακόλουθους με λογαριασμό από το 2008, έχει 176 «αγαπημένο», 56 retweet και 1 σχόλιο.

                                                     

Δεν είναι η παρουσίασή μας αυτή μια επιστημονική προσέγγιση, αλλά μια καταγραφή της στιγμής, των social media και των χρηστών τους σε πανομοιότυπες συνθήκες. Αν οι αριθμοί λένε την αλήθεια, θα φανεί την Κυριακή το βράδυ./ibna