Η Βουλγαρία κάνει πράξη τον ενεργειακό σχεδιασμό της για τον Turkish Stream

Η Βουλγαρία κάνει πράξη τον ενεργειακό σχεδιασμό της για τον Turkish Stream

Την απαραίτητη προεργασία προκειμένου να είναι έτοιμη να υποδεχθεί τον αγωγό φυσικού αερίου Turkish Stream φαίνεται πως κάνει η Σόφια.

Κατά την διαδικασία πρόσκλησης ενδιαφέροντος τρεις εταιρείες εκδήλωσαν ενδιαφέρον και μάλιστα προχώρησαν και στην σύναψη συμβολαίων προκειμένου να αποκτήσουν δικαιώματα χρήσης στον νέο αγωγό φυσικού αερίου που επιδιώκει η Σόφια να κατασκευάσειαπό άκρη σε άκρη επί βουλγαρικού εδάφους σε συνεργασία με την Μόσχα.

Πρόκειται για την ρωσική Gazprom, την βουλγαρική Bulgargaz και την ελβετική MET (και κατ’ επέκταση την θυγατρικής της MET Energy Trading Bulgaria EAD).

Η Bulgartransgaz ανέφερε σε δήλωση στις 31 Ιανουαρίου ότι διασφάλισε με επιτυχία την διάθεση ολόκληρης της χωρητικότητας που προσέφερε, αλλά δεν διευκρίνισε τα ακριβή ποσά. Σύμφωνα με ρεπορτάζ, η εταιρεία προσέφερε το 70% της προγραμματισμένης επέκτασης δυνατότητας διέλευσης στο σημείο εισόδου στα σύνορα με την Τουρκία και το 70% στο σημείο εξόδου στα σύνορα με τη Σερβία, για περίοδο 20 ετών.

Η εταιρεία πέτυχε το στόχο της στην τρίτη προσπάθεια, αφού οι δύο προηγούμενες προσπάθειες τον Δεκέμβριο του 2018 και τον Ιανουάριο του 2019 δε συγκέντρωσαν το ανάλογο ενδιαφέρον. Σύμφωνα με αναφορές των βουλγαρικών μέσων ενημέρωσης, οι υποψήφιοι πλειοδότες, στους οποίους περιλαμβανόταν η ρωσική Gazprom – ο μοναδικός προμηθευτής φυσικού αερίου για τον αγωγό του Turkish Stream κάτω από τον Εύξεινο Πόντο – έκαναν πίσω από τα υψηλά τέλη διέλευσης που ζήτησε αρχικά η Bulgartransgaz.

Στόχος, όπως αναφέρεται σε βουλγαρικά ΜΜΕ, είναι η σύνδεση αφενός με το τουρκικό δίκτυο και αφετέρου με την Σερβία και η αύξηση των εισαγωγών ποσοτήτων φυσικού αερίου από την Ρωσία. Το κόστος κατασκευής φαίνεται πως ανέρχεται στα 1,4 δισ. ευρώ.

Η βουλγαρική Bultransgaz, όπως καταγράφεται σε βουλγαρικά ΜΜΕ, εξετάζει το ενδεχόμενο αναθεώρησης προς τα κάτω της χωρητικότητας ορισμένων υφιστάμενων αγωγών ούτως ώστε να ενισχυθεί η διασύνδεση με την Τουρκία από την μία πλευρά και την Σερβία από την άλλη πλευρά και να αυξηθούν οι εισαγωγές ποσοτήτων φυσικού αερίου από την Ρωσία.

Συγκεκριμένα, η εν λόγω εταιρεία αναμένεται να μειώσει την συνολική χωρητικότητα στο υπάρχον δίκτυο αγωγών από τα 13,9 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου στα 12,5 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίουσε ετήσια βάση, ενώ μειώθηκαν παράλληλα και τα προτεινόμενα τέλη διέλευσης.

Η βουλγαρική Bulgartransgaz διεξήγαγε την διαδικασία «Open Season» για την δέσμευση χωρητικότητας από τις 21 Δεκεμβρίου 2018 έως τις 31 Ιανουαρίου 2019.

Ωστόσο, ορισμένοι αναλυτές αμφισβητούν εάν η Βουλγαρία θα μπορέσει να ολοκληρώσει εγκαίρως την κατασκευή, καθώς οι παραδόσεις μέσω του Turkish Stream στα σύνορα με τη Σερβία θα ξεκινήσουν στις αρχές του επόμενου έτους και θα φτάσουν στο μέγιστο βαθμό μέχρι τα τέλη του 2020, και δεδομένων των μεγάλων καθυστερήσεων στην κατασκευή διακλαδικών αγωγών φυσικού αερίου με γειτονικές χώρες όπως η Ρουμανία και η Ελλάδα.

Σημειώνεται ότι η ελβετική MET επικεντρώνεται στην αγορά και την λιανική και χονδρική πώληση ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου στην ΝΑ Ευρώπη μέσω διασυνοριακών συναλλαγών και σε συνεργασία με άλλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή./ΙΒΝΑ