Malaj: H τελωνειακή ένωση μεταξύ Αλβανίας και Κοσσυφοπεδίου δεν είναι θετική

Malaj: H τελωνειακή ένωση μεταξύ Αλβανίας και Κοσσυφοπεδίου δεν είναι θετική

Ο εμπειρογνώμονας της οικονομίας, πολιτικός και δημοσιογράφος, καθηγητής Dr. Arben Malaj, ο οποίος έχει επίσης υπηρετήσει ως υπουργός σε αρκετές σοσιαλιστικές κυβερνήσεις, αναλύει τα σχέδια των κυβερνήσεων Αλβανίας και Κοσσυφοπεδίου για μια τελωνειακή ένωση.

Ο Malaj υποστηρίζει ότι αυτή η διαδικασία είναι γεμάτη αβεβαιότητες και αυτό συνεπάγεται πρόσθετο κόστος και προκαλεί δυσκολίες στην περιφερειακή συνεργασία.

Χθες, ο πρωθυπουργός Edi Rama δήλωσε ότι η Αλβανία και το Κοσσυφοπέδιο ξεκινούν μια τελωνειακή ένωση. Το ίδιο πράγμα δήλωσε επίσης ο αναπληρωτής Πρωθυπουργός του Κοσσυφοπεδίου, Fatmir Limaj.

Ο κ. Malaj εξηγεί τον λόγο για τον οποίο αυτό δεν είναι θετικό:

  1. Εάν η Αλβανία επιθυμεί μια τελωνειακή ένωση με το Κοσσυφοπέδιο, τότε θα πρέπει να εισαγάγει δασμούς για όλες τις άλλες χώρες που δεν αποτελούν μέρος αυτής της συνεργασίας.
  2. Η ένωση αυτή “διαλύει” τη CEFTA, η οποία είναι η εμπορική συμφωνία μεταξύ όλων των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων.
  3. Μια τελωνειακή ένωση μεταξύ Κοσσυφοπεδίου και Αλβανίας συνεπάγεται την αποχώρησή τους από περιφερειακούς και διεθνείς οργανισμούς όπως η CEFTA.

Σύμφωνα με τον Malaj, αυτό θα ήταν “ένα βήμα προς τα πίσω, το οποίο, στην ιστορία τον εμπορικών πολιτικών, συμβαίνει συνήθως με εθνικιστικά κίνητρα ή / και για προστατευτικούς λόγους που ποτέ δεν καθορίζονταν στις πολιτικές και στις προκλήσεις μας.

Ο Dr. Malaj σημειώνει ότι “αυτή η συμφωνία μπορεί να έχει αρνητικό αντίκτυπο στη συνεργασία και την οικονομική ολοκλήρωση των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων, την οποία η ΕΕ και οι στρατηγικοί εταίροι θεωρούν ως προϋπόθεση για την ένταξη στην ΕΕ”.

Ο Malaj δεν κατηγορεί τους ανώτερους κυβερνητικούς αξιωματούχους από τις αντίστοιχες κυβερνήσεις γι ‘αυτό, αλλά τους συμβούλους τους. “Το πρόβλημα δεν είναι ο Rama ή ο αναπληρωτής πρωθυπουργός Limaj, αλλά οι σύμβουλοί τους σχετικά με τις εμπορικές πολιτικές και την οικονομική διπλωματία, που γνωρίζουν τις επιπτώσεις και τις επιπτώσεις αυτών των μηνυμάτων, ακόμη και αν είναι προσωρινά”.

Το τελωνείο του Κοσσυφοπεδίου εγκαινιάστηκε την Τρίτη στο λιμάνι του Δυρραχίου. Κατά τη διάρκεια της τελετής, ο πρωθυπουργός Rama δήλωσε ότι αυτό μετατρέπει το λιμάνι του Δυρραχίου σε κοινό τελωνειακό σημείο μεταξύ Αλβανίας και Κοσσυφοπεδίου. Τόνισε επίσης ότι “το τελωνείο του Κοσσυφοπεδίου εδώ στο Δυρράχιο είναι το πρώτο βήμα προς την επίτευξη πλήρους τελωνειακής ένωσης μεταξύ Αλβανίας και Κοσσυφοπεδίου”.

Ωστόσο, σύμφωνα με τον Malaj, το τελωνειακό σημείο που εγκαινιάστηκε χθες στο Δυρράχιο δεν αποτελεί τελωνειακή ένωση, αλλά διαδικασία διευκόλυνσης για εισαγωγείς και εξαγωγείς που θα μεταφέρουν αγαθά μέσα και έξω από το Κοσσυφοπέδιο.

“Αυτή η δέσμευση για μεγαλύτερη ανταγωνιστικότητα των λιμανιών, των αεροδρομίων και των οδών πρέπει επίσης να συνδεθεί με την άρση των μη εμπορικών φραγμών, επειδή δεν ισχύουν τελωνειακοί δασμοί στο πλαίσιο της CEFTA”, λέει ο εξέχων εμπειρογνώμονας.

Εν τω μεταξύ, λέει ότι “τα μη δασμολογικά εμπόδια έχουν μεγάλο αντίκτυπο στο εμπόριο μεταξύ των Βαλκανικών χωρών, καταστρέφοντας το ελεύθερο και τίμιο εμπόριο”.

Ο Malaj προτείνει ότι “οι κυβερνήσεις της Αλβανίας και του Κοσσυφοπεδίου πρέπει να απλουστεύσουν τις διαδικασίες και να μειώσουν το κόστος, αλλά πρέπει να ανακοινώσουν ότι ξεκινούν μια διμερή τελωνειακή ένωση”.

***

Συνήθως συνάπτονται συμφωνίες μεταξύ δύο ή περισσοτέρων χωρών (συνήθως γειτονικών χωρών) για την άρση των εμπορικών εμποδίων, τη μείωση των τελωνειακών τελών ή των δασμών. Μια τελωνειακή ένωση (σε αντίθεση με μια ζώνη ελεύθερων συναλλαγών) συνήθως επιβάλλει έναν κοινό εξωτερικό δασμό (CTF) για εισαγωγές από τρίτες χώρες και (σε ​​αντίθεση με μια κοινή αγορά) γενικά, δεν επιτρέπει την ελεύθερη κυκλοφορία κεφαλαίων και εργασίας μεταξύ των χωρών μελών./ΙΒΝΑ