OP/ED: Ένα ανέλπιστο δώρο που πετάχτηκε στα σκουπίδια.

OP/ED: Ένα ανέλπιστο δώρο που πετάχτηκε στα σκουπίδια.

Με συνοπτικές διαδικασίες «απορρίφθηκε» η πρόταση του Zoran Zaev για μετονομασία της πΓΔ της Μακεδονίας σε Δημοκρατία της Ίλιντεν Μακεδονίας, από το μεγαλύτερο τμήμα των πολιτικών κομμάτων στην Ελλάδα.

Η εν θερμώ απόρριψη της πρότασης, πρωτίστως αναδεικνύει την έλλειψη σοβαρότητας του πολιτικού κόσμου και δευτερεύοντος την ημιμάθεια της ιστορίας.

Δεν μπορεί να θεωρείται σοβαρή αντιμετώπιση από το πολιτικό προσωπικό της Ελλάδας, η συλλήβδην απόρριψη της πρότασης Zaev, χωρίς καν να εξεταστούν τα υπέρ και τα κατά της πρότασης που καλύπτει ίσως το μεγαλύτερο μέρος των ελληνικών απαιτήσεων.

Η ημιμάθεια ή η διαστρέβλωση της Ιστορίας, σύνηθες φαινόμενο όχι μόνο στην Ελλάδα, έχει δημιουργήσει πολλαπλά προβλήματα στις σχέσεις όμορων κρατών, πόσω μάλλον στην περιοχή των Βαλκανίων όπου για 5 αιώνες υπό την Οθωμανική Αυτοκρατορία υπήρξε μια ώσμωση  μεταξύ ομάδων με δυσδιάκριτα εθνικά χαρακτηριστικά.

Η εξέγερση του Ίλιντεν το 1903 είχε ως άμεσο στόχο την αποτίναξη του οθωμανικού ζυγού για τους ίδιους λόγους που έγιναν οι εξεγέρσεις σε όλες τις περιοχές της Βαλκανικής, Σερβίας, Ελλάδας, Βουλγαρίας κλπ.  Βία, καταπίεση αγροτικού πληθυσμού, φεουδαρχικές σχέσεις, χαράτσι κ.α ήταν μερικά από τα ζητήματα που δημιούργησαν τις αναγκαίες συνθήκες για εξεγέρσεις και αυτοδιάθεση. Την ίδια περίοδο στην υπόλοιπη Δυτική Ευρώπη έχουμε τις εθνικές επαναστάσεις που χαρακτηρίστηκαν ιστορικά ως η Άνοιξη των Εθνών.

Η εξέγερση του Ίλιντεν έλαβε χώρα στα βιλαέτια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας Μοναστηρίου, Θεσσαλονίκης και Αδριανούπολης. Το βιλαέτι του Μοναστηρίου κατοικείται εκείνη την εποχή σύμφωνα με την καταγραφή του Ρώσου Προξένου A. Rostkovski από 800 χιλιάδες, με τους Έλληνες Ορθοδόξους να είναι κοντά στις 100 χιλιάδες, 250 χιλιάδες είναι οι Αλβανικής καταγωγής, 200 χιλιάδες οι Σλάβοι, 100 χιλιάδες οι Οθωμανοί και 50 χιλιάδες οι Βλάχοι.

Στο βιλαέτι της Θεσσαλονίκης σύμφωνα με καταγραφή του Βελγικού περιοδικού Ons Volk Ontwaakt το 1912, οι κάτοικοι ανέρχονται σε 922 χιλιάδες. Οι Έλληνες Ορθόδοξοι είναι περίπου 168 χιλιάδες, οι Τούρκοι μουσουλμάνοι 335 χιλιάδες, Βούλγαροι χριστιανοί και μουσουλμάνοι 145 χιλιάδες, Εβραίοι 55 χιλιάδες και Βλάχοι χριστιανοί και μουσουλμάνοι περίπου 200 χιλιάδες.

Τέλος στο βιλαέτι της Αδριανούπολης σύμφωνα πάντα με τη καταγραφή του Βελγικού περιοδικού Ons Volk Ontwaakt, ο πληθυσμός είναι περίπου 1 εκατομμύριο με τους Έλληνες να είναι 220 χιλιάδες τους Τούρκους 250 χιλιάδες και τους Βούλγαρους χριστιανούς και μουσουλμάνους περίπου στις 485 χιλιάδες.

Η απελευθέρωση των τριών βιλαετίων  από τους Τούρκους ήταν ο κύριος στόχος της εξέγερσης του Ίλιντεν. Ελλάδα Σερβία και Βουλγαρία εποφθαλμιούσαν τις περιοχές αυτές, που αν μη τι άλλο δεν έχουν ξεκάθαρο εθνικό στίγμα, αλλά ήταν μίξη εθνικών και θρησκευτικών ομάδων, όπως φαίνεται από την πληθυσμιακή καταγραφή πιο πάνω. Μια περιοχή που την περίοδο της εξέγερσης του Ίλιντεν ανήκει στην παραπαίουσα Οθωμανική Αυτοκρατορία. Η διεκδίκηση αυτή από τις τρεις χώρες, αλλά και σε μικρότερο βαθμό από τη Ρουμανία λόγω των Βλάχων της περιοχής, κατέληξε στον Μακεδονικό αγώνα (1904-1908) των Ελλήνων ενάντια στο Βουλγαρικό Κομιτάτο που ήθελε να βουλγαροποιήσει με βίαιο τρόπο τον πληθυσμό της περιοχής και στη συνέχεια με τον Α’ Βαλκανικό Πόλεμο.

Από πού πηγάζει άραγε ο αλυτρωτισμός της πΓΔ της Μακεδονίας εναντίον της Ελλάδας με την ονομασία της Ίλιντεν Μακεδονίας, που τόσο εύκολα τα κόμματα στην Ελλάδα απέδωσαν;

Για πρώτη φορά έχουμε ένα όνομα που δεν έχει αλυτρωτικές βλέψεις για την Ελλάδα. Για πρώτη φορά ένα όνομα θα χρησιμοποιείται erga omnes. Για πρώτη φορά υπάρχει μια βάση για οριστική επίλυση του ονοματολογικού. Ένα όνομα που διαχωρίζει αμετάκλητα την ελληνικότητα της αρχαίας Μακεδονίας από τη γεωγραφική περιοχή της  Μακεδονίας που καλύπτει το μεγαλύτερο τμήμα της πΓΔ της Μακεδονίας.

Ο Zoran Zaev έδωσε ότι μπορούσε και του επιτρεπόταν να δώσει σ αυτή την διαπραγμάτευση. Ίσως για πρώτη φορά να έχουμε φτάσει τόσο κοντά σε μια λύση, αξιοπρεπή και για τις δυο εμπλεκόμενες πλευρές.

Δεν χωρούν ανιστόρητες τοποθετήσεις. Δεν πρέπει να εγκλωβιστούμε στο παρελθόν, που συνήθως το διαβάζουμε λάθος, αλλά να χτίσουμε το μέλλον χωρίς φαντάσματα. Ξεπεράστηκαν οι διαφορές με τη Βουλγαρία που κάθε άλλο παρά αναίμακτες ήταν στην σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας, όπως με τη Γερμανία και την Ιταλία.

Το Άνω αλλά και το Νέα Μακεδονία, θεωρώ ότι κρύβουν περισσότερο αλυτρωτισμό από την Ίλιντεν Μακεδονία, γιατί υποδηλώνουν είτε συνέχεια από την Αρχαία Μακεδονία με δεσμούς σε ήθη, έθιμα, παραδόσεις, πολιτισμό είτε ως ένα διαιρεμένο κράτος που θα έπρεπε να επανενωθεί σε βάθος χρόνου. Όσο για το Βάνταρσκα με ή χωρίς το Μακεδονία, αφορά τον ποταμό Αξιό και την κοιλάδα που δημιουργεί καταλήγοντας στη Θεσσαλονίκη. /ΙΒΝΑ