Μερικές αλήθειες για τον αγωγό Φυσικού Αερίου East Med

Μερικές αλήθειες για τον αγωγό Φυσικού Αερίου East Med

Ως έργο «ύψιστης γεωπολιτικής σημασίας» χαρακτήρισε τον αγωγό φυσικού αερίου Eastern Mediterranean Pipeline ή εν συντομία East Med ο Έλληνας πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, με αφορμή την τέταρτη κατά σειρά Τριμερή Συνάντηση Κορυφής Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ.

Αναμφισβήτητα είναι…

Ιδίως σε μία περιοχή, όπως η Ανατολική Μεσόγειος, όπου δεν παραλείπει να κάνει αισθητή την παρουσία της διαρκώς η Τουρκία.

Ωστόσο, η κατασκευή του εν λόγω αγωγού έχει ένα κόστος και μάλιστα υψηλό.

Ενδεικτικά, ο αγωγός που η Λευκωσία προωθεί προκειμένου να συνδεθεί η «Αφροδίτη» με την μονάδα επεξεργασίας LNG στην Αίγυπτο, σύμφωνα με δημοσίευμα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters, θα κοστίσει από 800 εκατ. δολάρια έως 1 δισ. δολάρια.

Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, το κόστος κατασκευής του αγωγού East Med θα ανέλθει στα 7 δισ. δολάρια.

Στόχος και σε αυτή την περίπτωση, όπως και στην περίπτωση του αγωγού East Med, είναι το φυσικό αέριο της Ανατολικής Μεσογείου να «φθάσει» στην ευρωπαϊκή αγορά.

Ο αγωγός East Med είναι γεγονός ότι έχει συμπεριληφθεί από το 2015 στον κατάλογο των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest – PCIs) της Ε.Ε.

Την ίδια χρονιά ξεκίνησε η συγχρηματοδότησή του από την Ε.Ε. στο πλαίσιο της Δράσης «Eastern Mediterranean Νatural Gas Pipeline – Pre-Feed Studies».

Ο αγωγός EastMed, ο οποίος, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, θα μεταφέρει έως και 16 δις. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου, αποτελείται από ένα σύστημα υποθαλάσσιων και χερσαίων αγωγών και στοχεύει στην απ’ ευθείας διασύνδεση των κοιτασμάτων της ΝΑ Μεσογείου με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Φυσικού Αερίου, μέσω της Ελλάδας.

Πρόκειται για ένα έργο το οποίο υποστηρίζεται τόσο από την ελληνική όσο και από την ιταλική κυβέρνηση, ενώ αναγνωρίζεται από την Ε.Ε. ως ένα από τα πιο σημαντικά έργα του «Νοτίου Διαδρόμου» και, για τον λόγο αυτό, η Ε.Ε. αναμένεται να  διευκολύνει τις χρηματοδοτικές και αδειοδοτικές διαδικασίες.

Εν αναμονή των αποτελεσμάτων

Ωστόσο, η διαδικασία των διερευνητικών γεωτρήσεων στην Κύπρο δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί ούτως ώστε να υπάρχει μία πλήρης και σαφής εικόνα για την δυναμικότητα των κοιτασμάτων φυσικού αερίου που φιλοξενεί εντός της Αποκλειστικής Οικονομικής της Ζώνης.

Υπάρχει η ελπίδα ότι τα επόμενα πεδία θα αποδειχθούν εξίσου πλούσια όσο το κοίτασμα Ζohr στην Αίγυπτο.

Σε αυτήν την περίπτωση θα υπάρχει η αντικειμενική δικαιολογία για την ολοκλήρωση του αγωγού East Med.

Θα υπάρχει όμως και η αντικειμενική ανάγκη;

Και τούτο διότι την ίδια στιγμή ως πιο άμεση και ελεγχόμενη από άποψη κόστους και αποτελεσματικότητας προκρίνεται η λύση της μεταφοράς του φυσικού αερίου σε υγροποιημένη μορφή.

Το ίδιο το Ισραήλ, πάντως, το οποίο προσανατολίζεται προς αυτή την λύση σε ότι αφορά στην συνεργασία του με την Αίγυπτο και την Ιορδανία στον τομέα του φυσικού αερίου, σύμφωνα με πρόσφατη δήλωση του υπουργού Ενέργειας της χώρας, Yuval Steinitz, όπως καταγράφηκε από το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters, αναμένει την «αναλυτική συμφωνία» ανάμεσα στα εμπλεκόμενα μέρη προσεχώς, ούτως ώστε στις αρχές του 2019 να υπάρξει η οριστική και δεσμευτική επενδυτική πρόταση αναφορικά με τον αγωγό East Med.

Αλλαγή γραμμής εντός της Ε.Ε.

Την ίδια ώρα, ακούγονται φωνές τελευταία εντός του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, σύμφωνα με τις οποίες, οι ήδη υπάρχουσες υποδομές είναι υπέρ αρκετές για την ομαλή και επαρκή λειτουργία της αγοράς φυσικού αερίου εντός της Ε.Ε. Κατά συνέπεια, καμία νέα υποδομή, όπως για παράδειγμα ο αγωγός East Med, δεν θα πρέπει να επιβαρύνει τον προϋπολογισμό της Ε.Ε.

Όπως επισημάνθηκε, «το αν θα υλοποιηθεί τελικά ο αγωγός East Med δεν θα κριθεί αποκλειστικά με βάση τα «οικονομικά» της όλης υπόθεσης, αλλά από το τι θα επιβάλει η πολιτική στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Μπορεί η απόσβεση να καθυστερήσει πολύ, ωστόσο οι αγωγοί γενικώς ταλαιπωρούν»… …. / IBNA