Ο αγωγός ΤΑΡ, ένα έργο εθνικής και γεωπολιτικής σημασίας, τίθεται σε κίνδυνο;

Ο αγωγός ΤΑΡ, ένα έργο εθνικής και γεωπολιτικής σημασίας, τίθεται σε κίνδυνο;

Με ταχείς ρυθμούς προχωρά η κατασκευή του ελληνικού τμήματος του Αγωγού φυσικού αερίου Trans-Adriatic Pipeline, με στόχο το έργο να έχει ολοκληρωθεί εντός των προβλεπόμενων χρονοδιαγραμμάτων, δηλαδή μέσα στο 2018.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την Κατερίνα Παπαλεξανδρή, υπεύθυνη του έργου για την Ελλάδα, έως τον Νοέμβριο θα έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή από τους Κήπους του Έβρου έως τα ελληνοαλβανικά σύνορα, στην Κρυσταλλοπηγή της Καστοριάς.

Στην συνέχεια αναμένεται να ακολουθήσουν δοκιμές μέχρι τα μέσα του 2019, οπότε θα αρχίσει η εισαγωγή υδρογονανθράκων και το 2020 ο αγωγός ΤΑΡ θα είναι έτοιμος να τεθεί σε εμπορική λειτουργία.

Ο αγωγός θα μεταφέρει σε πρώτη φάση 10 δις. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως, από το κοίτασμα Shah Deniz στο Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη, με προοπτική διπλασιασμού της μεταφορικής ικανότητας σε επόμενο στάδιο, στα 20 δις. κυβικά μέτρα, ενώ θα συνδέεται σε τρία σημεία (στην Πέλλα την Καστοριά και την Κοζάνη) με το ελληνικό σύστημα φυσικού αερίου.

Σε εκκρεμότητα παραμένει το ζήτημα της διέλευσης του αγωγού από περιοχή της Καβάλας όπου σε μήκος 11 περίπου χλμ. η χάραξη έχει προκαλέσει αντιδράσεις από τοπικούς φορείς.

Όπως έγινε γνωστό, η πρόταση της εταιρίας για παραπομπή του θέματος σε διαιτησία απορρίφθηκε από την άλλη πλευρά.

Η κ. Παπαλεξανδρή, τόνισε, ωστόσο, ότι παραμένει ανοιχτή σε διάλογο με στόχο την ολοκλήρωση του έργου στις προθεσμίες που προβλέπονται.

Όπως έκανε σαφές ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, μετά την παρουσίαση της μελέτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος στους αντιδρώντες, σύμφωνα με την οποία δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος για την περιοχή, δεν υπάρχει πλέον κανένα περιθώριο συνέχισης της συζήτησης για αλλαγή όδευσης, καθώς το έργο θα ολοκληρωθεί κανονικά με βάση την προγραμματισμένη χάραξη που προήλθε μετά την τροποποίηση που έκανε η κοινοπραξία κατά το αρχικό στάδιο της διαβούλευσης.

Αξίζει να αναφερθεί ότι το πρόβλημα στα Τενάγη Φιλίππων έχει να κάνει με την υλοποίηση του αγωγού σε ένα τμήμα μήκους 11, μόλις, χλμ. από το σύνολο των 550 χλμ. που έχουν κατασκευαστεί ή κατασκευάζονται αυτή την στιγμή επί ελληνικού εδάφους.

Οι εργασίες στο επίμαχο τμήμα των 10 χλμ. ήταν προγραμματισμένες να ξεκινήσουν το φθινόπωρο του 2016 αλλά ακόμη βρίσκονται σε εκκρεμότητα…

Γενικότερα, 367 ελληνικές επιχειρήσεις έχουν συνολικά υπογράψει σύμβαση συνεργασίας με την κοινοπραξία κατασκευής.

Ο αγωγός διέρχεται από 13 περιφερειακές ενότητες και 140 κοινότητες στην Βόρειο Ελλάδα, ενώ διαθέτει 23 συνολικά βαλβιδοστάσια, μέσω των οποίων θα διακόπτεται η ροή, προκειμένου να γίνονται εργασίες συντήρησης ανά τμήμα του αγωγού.

Οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας τόνισαν ότι το έργο κατασκευάζεται με αυστηρές προδιαγραφές για την προστασία του περιβάλλοντος, την αποκατάσταση των εδαφών και την μεγιστοποίηση του οφέλους για τις τοπικές κοινωνίες.

Όταν ολοκληρωθεί η αποκατάσταση του εδάφους, η γη επιστρέφεται στον ιδιοκτήτη της, διαδικασία που έχει ολοκληρωθεί για το 50% περίπου του αγωγού.

Τέλος, όπως επισημάνθηκε, ο σταθμός συμπίεσης του αερίου στις Φέρες του νομού Έβρου θα τροφοδοτεί και το δίκτυο τηλεθέρμανσης της περιοχής…. / IBNA