Ενεργειακά: Τι θα συμβεί αν η Τουρκία κλείσει τα Στενά;

Ενεργειακά: Τι θα συμβεί αν η Τουρκία κλείσει τα Στενά;
Μία το ατύχημα, μία η ομίχλη, από τις αρχές του χρόνου χρειάστηκε δύο φορές, τουλάχιστον, να διακοπεί η διέλευση από τα Στενά τού Βοσπόρου..

Πιο συγκεκριμένα, στις 27 Απριλίου χρειάστηκε οι τουρκικές Αρχές να δώσουν εντολή να κλείσουν τα Στενά λόγω πυκνής ομίχλης και στην συνέχεια να επιτρέψουν μόνο την «άνοδο» των πλοίων, με κατεύθυνση δηλαδή από τον Νότο προς τον Βορρά, από την Θάλασσα του Μαρμαρά προς την Μαύρη Θάλασσα.

Στην προκειμένη περίπτωση, εκείνη την στιγμή ήταν μόνο 75 τα πλοία που έπρεπε να διατελέσουν αυτό το δρομολόγιο…

Μόλις προ δεκαημέρου, στις 3 Μαΐου που επικράτησαν οι ανάλογες καιρικές συνθήκες, τα πλοία, και από τις δύο κατευθύνσεις, στην αναμονή, ήταν 103…

Για την αποκατάσταση της ομαλής λειτουργίας χρειάστηκαν τέσσερις μέρες…

Η κίνηση όμως είναι συνήθως κατά πολύ πιο αυξημένη.

Το ενδεχόμενο ατυχήματος στο μεταξύ περιπλέκει ακόμη περισσότερο τα πράγματα, όπως συνέβη στις αρχές Απριλίου όταν πλοίο προσέκρουσε στην στεριά, στην ασιατική ακτή της Κωνσταντινούπολης, καταστρέφοντας μάλιστα ένα εστιατόριο.

Η διέλευση δεξαμενόπλοιων από τα Στενά του Βοσπόρου και τα Δαρδανέλια, ακριβώς λόγω αυτών των συμβάντων κρίνεται εκ νέου επισφαλής, φέρνοντας στην επικαιρότητα παλαιότερο αίτημα περιβαλλοντικών οργανώσεων – και όχι μόνο- περί αναθεώρησης της Συνθήκης του Montreux και αναζήτησης εναλλακτικών ως προς τα Στενά οδών διέλευσης των εμπορικών πλοίων.

Την ανάγκη εξεύρεσης μίας ικανοποιητικής λύσης εξέφρασε όταν συνέβη το περιστατικό στο Anadolu Ajansi (τουρκικό κρατικό πρακτορείο ειδήσεων), ο πρόεδρος του Bosporus Energy Club, Mehmet Öğütçü, επισημαίνοντας ότι «από την υπογραφή της Συνθήκης του Montreux το 1936, ο όγκος και ο αριθμός των διερχόμενων πλοίων έχει αυξηθεί θεαματικά, γεγονός που γεννά σοβαρά ζητήματα ασφαλείας», προσθέτοντας ότι «πλέον το ζήτημα επείγει».

Ενδεικτικά, ο αριθμός των διερχόμενων πλοίων το 1934 ήταν 4.500, ενώ το 1998 ήταν 49.304 και το 2017, 87.593, εκ των οποίων τα 13.732 ήταν πλοία μεταφοράς LNG και LPG, με βάση τα στοιχεία που παρατίθενται στον τουρκικό Τύπο.

Είναι γεγονός ότι ο κλάδος του LNG έχει αλλάξει ριζικά τον χάρτη της Ενέργειας.

Παράλληλα, βεβαίως, έχει αυξηθεί κατακόρυφα και η μεταφορά πετρελαίου και των προϊόντων πετρελαίου.

Χώρες πετρελαιοπαραγωγοί της Κεντρικής Ασίας, όπως το Καζακστάν, έχουν την δυνατότητα να εξάγουν μέσω αυτής της διόδου, δια θαλάσσης και των Στενών, το πετρέλαιο που προσφέρουν τα σημαντικά κοιτάσματα που φιλοξενούν στο έδαφος τους.

Περί τα 3 εκατ. βαρέλια αργού και 20 εκατ. τόνοι πετρελαϊκών προϊόντων «περνούν» τον Βόσπορο κάθε χρόνο.

Ο αριθμός αναμένεται να αυξηθεί ακόμη περισσότερο τα επόμενα χρόνια, καθώς εκτιμάται πως θα ενισχυθεί η παραγωγή πετρελαίου στις χώρες της Κασπίας και της Κεντρικής Ασίας, ιδίως στο Αζερμπαϊτζάν και στο Καζακστάν, όπως επίσης προβλέπεται αύξηση των φορτίων LNG, όσο η τάση αυτή θα παγιώνεται και θα επικρατεί ως η πιο συμφέρουσα λύση.

Ή μήπως οι αγωγοί είναι η λύση;

Η προώθηση έργων όπως ο λεγόμενος «Νότιος Διάδρομος», τον οποίο συνθέτουν οι αγωγοί ΤΑΝΑΡ (Trans-Anatolian pipeline) και TAP (Trans Adriatic Pipeline), για την εξαγωγή στην Ευρώπη του φυσικού αερίου του Αζερμπαϊτζάν, ή ο αγωγός φυσικού αερίου Turkish Stream, που προωθεί η Ρωσία, αλλά και ο ήδη υπάρχων, Blue Stream, ο οποίος μεταφέρει επίσης ρώσικο φυσικό αέριο στην Τουρκία, αντιπροτείνονται ως η λύση στο πρόβλημα.

Οι πιο «οξυδερκείς» δεν ξεχνούν και το εγκαταλειφθέν σχέδιο κατασκευής τού πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη… .... / IBNA

Share with your friends: