Όταν τα Βαλκάνια μετατρέπονται στον σκουπιδοτενεκέ της Ευρώπης

Όταν τα Βαλκάνια μετατρέπονται στον σκουπιδοτενεκέ της Ευρώπης
Η Βουλγαρία, η Πολωνία και η Ρουμανία είναι οι χώρες εκείνες οι οποίες «υποδέχονται» όλα τα παλιά αυτοκίνητα diesel των πλούσιων χωρών της υπόλοιπης Ευρώπης.

Όπως προκύπτει από την έρευνα «Dirty diesels heading East» της οργάνωσης Transport et Environnement (T&E), η αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων πράγματι ακμάζει στις χώρες των Βαλκανίων και των χωρών της Ανατολικής Ευρώπης.

Ωστόσο, οι επιπτώσεις στο περιβάλλον των χωρών αυτών είναι τεράστιες και κανείς δεν φαίνεται μπροστά στο κέρδος και την ανάγκη να υπολογίζει το κόστος.

Όταν το διοικητικό ομοσπονδιακό δικαστήριο της πόλης Leipzig λάμβανε την απόφαση στις 27 Φεβρουαρίου να απαγορεύσει την κυκλοφορία των αυτοκινήτων με κινητήρα diesel στις μεγάλες πόλεις της Γερμανίας ενδεχομένως να μην είχε εκτιμήσει τις επιπτώσεις αυτής της απόφασης.

Οι μόνες ικανοποιημένες ήταν σίγουρα οι οργανώσεις για την προστασία του περιβάλλοντος που δραστηριοποιούνται στην Γερμανία, ίσως την ίδια ικανοποίηση να μοιράζονται και οι μεσάζοντες από την Βαρσοβία έως την Σόφια και από το Βουκουρέστι έως το Κίεβο για την πώληση των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.

Στα παλαιά όμως αυτά μοντέλα, έστω και πενταετίας ή δεκαετίας, diesel των αυτοκινητοβιομηχανιών όπως οι Mercedes, Audi ή BMW, που συγκεντρώνονται στις χώρες των Βαλκανίων ή της Ανατολικής Ευρώπης έχουν αφαιρεθεί οι καταλύτες με αποτέλεσμα να επιβαρύνουν άπαξ και τεθούν σε κίνηση την ήδη επιβαρυμένη, εξαιτίας της ούτως ή άλλως αυξημένης παρουσίας μικροσωματιδίων, ατμόσφαιρα των πόλεων όπως η Κρακοβία ή η Σόφια.

Υπάρχει αυξημένος κίνδυνος η Ανατολική Ευρώπη να γίνει το νεκροταφείο των γερμανικών αυτοκινήτων diesel, υποστηρίζουν παράγοντες της αγοράς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.

Τι προσφέρει όμως το πρόβλημα της ρύπανσης απλώς να μεταφέρεται από χώρα σε χώρα της Ευρώπης;

Η Βουλγαρία προχώρησε μέσα στο 2017 στην εισαγωγή 280.000 παλαιών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, το 40% των οποίων διέθεταν κινητήρα diesel, την στιγμή που ένα στα δύο αυτοκίνητα ήταν άνω της δεκαετίας, σύμφωνα με τα στοιχεία της οργάνωσης Transport et Environnement (T&E).

Η Βουλγαρία, στο μεταξύ, είναι εκείνη που έχει θέσει ως προτεραιότητα, λόγω της προεδρίας της Ε.Ε. κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, την καταπολέμηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Στην Πολωνία, όπου έχει ήδη προηγηθεί η «εναπόθεση» όλων των παλαιών αυτοκινήτων των χωρών της πρώην ΕΣΣΔ, η αγορά των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ακολουθεί σταθερά ανοδική τάση της τάξης του 20% από το 2015 έως το 2017, σε μία χώρα όπου ένα στα δύο αυτοκίνητα που καταχωρούνται είναι μεταχειρισμένο.

Στην Ρουμανία, μέσα στο 2017, τέσσερα στα πέντε αυτοκίνητα ήταν μεταχειρισμένα.

«Όσοι στην Ε.Ε. απαγορεύουν την χρήση των αυτοκινήτων diesel, να απαγορεύσουν ταυτόχρονα και την εξαγωγή τους» δήλωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος της Βουλγαρίας, Neno Dimov.

Μπορεί έτσι να είναι πράγματι, ωστόσο, τί θα συμβεί αν αύριο το πρωί απαγορευθεί η κυκλοφορία των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην Βουλγαρία ή στις άλλες χώρες των Βαλκανίων;

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, το 20% αν όχι το 50% των αυτοκινήτων θα έπρεπε να ακινητοποιηθούν… / IBNA

Share with your friends: